ماهی رباتیک و جلوگیری از تولید مثل گونه‌های مهاجم ماهیان

به گزارش سیناپرس اصفهان، ماهی‌های رباتیک ممکن است با ترساندن نوعی ماهی مهاجم و قطع چرخه تولیدمثل در آنها به طور جدی در حل مشکلات اکولوژیکی کمک کنند.

پشه‌ماهی شرقی در بسیاری از نقاط جهان لارو پشه‌ها را می‌خورد و از تکثیر حشراتی که باعث شیوع برخی از بیماری‌ها می‌شوند، جلوگیری ‌می‌کند. اما این گونه از ماهی‌ها پیامدهای منفی و ناخواسته‌ای را بر جانوران محلی داشته‌اند. به طور مثال دم ماهی‌های بومی آب شیرین و قورباغه‌ها را می‌جوند، سپس آنها را رها می‌کنند تا بمیرند.

پیش‌بینی کاهش تعداد پشه‌ماهی‌های شرقی بدون آسیب‌رساندن به دیگر جانداران حیات ‌وحش امری دشوار است، اما جیووانی پولورینو در دانشگاه استرالیای غربی و همکارانش راه‌حلی بالقوه ارائه کرده‌اند. آنها یک نسخه رباتیک از ماهی خاردار دهان بزرگ طراحی کرده‌اند که به طور طبیعی پشه‌ماهی را شکار می‌کند.

این ماهی رباتیک شبیه شکارچی واقعی است و حتی حرکات شنای خود را از دیگر ماهی‌ها تقلید می‌کند. این ماهی ساختگی از زیر آکواریوم با کمک آهنربا کنترل می‌شود.

تیم پولورینو در آکواریوم‌هایی با شش پشه‌ماهی شرقی و شش قورباغۀ وحشی، آزمایشاتی انجام داد. هنگامی که دوربین نصب‌شده در بالای سر ماهی رباتیک پشه‌ماهی را در حال حمله به قورباغه‌ها می‌بیند، حمله به پشه‌ماهی را شبیه‌سازی می‌کند.

محققان می‌گویند که پس از حملات ربات، پشه‌ماهی شرقی کاهش وزن، تغییر در شکل ظاهری بدن و کاهش باروری را نشان داد که به اعتقاد آنها منجر به کاهش تعداد آنها می‌شود.

پشه‌ماهی‌های نر برای فرار از شکارچیان بدن‌های باریک‌تر و کشیده‌تر با عضلات دم قوی‌تر پیدا کردند، و ماهی‌های ماده تخم‌های سبک‌تری تولید کردند. این اثرات حتی بدون حملات بعدی نیز برای چندین هفته ادامه داشت.

 

منبع: newscientist
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا