ارائه نخستین باتری های قابل بازیافت به بازار

به گزارش سیناپرس، استفاده از نسل فعلی باتری های لیتیومی دارای محدودیت ها و مشکلات متعددی است که باعث کند شدن روند گسترش استفاده از این فناوری شده است. در وهله اول باید توجه داشت لیتیوم، که ۲ درصد باتری را تشکیل می ‌دهد، منبع گرانبهایی است که استخراج آن دشوار بوده و همچنین   باتری‌ ها می‌ توانند خطرات زیست ‌محیطی مختلفی از طریق نشت سموم و خطر آتش سوزی داشته باشند. این موضوع سبب شده که امکان بازیافت طبیعی و تجزیه باتری ها وجود نداشته باشد. به تازگی یک شرکت استرالیایی موفق به ساخت نوعی باتری از گرافن شده است که به طور ۱۰۰ درصد قابل بازیافت بوده و خطری برای محیط زیست ندارد.
این باتری‌ ها که با عنوان  PowerCap  معرفی می ‌شوند توسط یک شرکت مستقر در کوئینزلند به نام Zero Emissions Developments (ZED) ساخته شده و می‌ توانند به روشی بدون آلایندگی تولید شوند. به گزارش سیناپرس، این باتری های جدید با ترکیب گرافن که یک ماده مبتنی بر کربن با خواص الکتریکی جالب و اکسیدهای فلزی است، کار می کنند. احمد ال سافتی، مدیر عامل و طراح اصلی این باتری ها درباره محصول فوق توضیح می دهد: این چیزی است که سلول نامتقارن نامیده می شود. ما در یک طرف این محصول از گرافن استفاده کرده و در طرف دیگر، یک اکسید فلزی داریم. به همین دلیل این نوع باتری به عنوان باتری هیبریدی شناخته می شود. این باتری ها سبکتر از باتری لیتیومی معمولی بوده و مشکلاتی مانند خطر احتراق و انفجار در آن ها وجود ندارد. از سوی دیگر، شرکت سازنده این باتری ادعا می کند که این باتری ها نسبت به باتری های لیتیومی تجاری دوام بیشتری داشته و در مصارف خانگی تا سی سال قابلیت استفاده خواهد داشت. به گزارش سیناپرس، گرافن موجود در این باتری ها از مواد زائد تولید خواهد شد و اکسیدهای فلزی به کار رفته در آن ها نیز کاملاً قابل بازیافت هستند.
گفتنی است این شرکت در حال ساخت باتری های نسل جدید خود برای تلفن همراه و خودروهای الکتریکی است که این موضوع می تواند تحولی بسیار مهم در حوزه ساخت و تولید باتری محسوب شود.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا