کم رویی بیش از حد کودک ریشه در رفتار والدین دارد

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: اضطراب کودکان در دوره های طی رشد قابل انتظار است و این حالت طبیعی در نظر گرفته می شوند. برای مثال برای یک خردسال که برای اولین بار در روز اول مدرسه با این محیط آشنا می شود بروز استرس و اضطراب طبیعی است اما برخی کودکان ممکن است از کمرویی بیش از اندازه و یا دشواری در تطابق با موقعیت جدید رنج بکشند. اما والدین و محیط های تربیتی  باید با رفتار مناسب در مقابل کودکان خود، این اضطراب را در آن ها ریشه کن کنند.

مهدویان فر اضافه کرد: عوامل مختلفی می توانند در کمرویی بیش از اندازه یا اضطراب کودکان در عدم تطبیق پذیری آنها و حتی افزایش استرس در بین آنها مؤثر باشد که در این بین می توان به اختلافات بین پدر و مادر، دیدن فیلم های ترسناک، تحقیر و سرزنش کودک، تنبیه بدنی و بی توجهی به کودک به هنگام تولد نوزاد جدید اشاره کرد.

وی ادامه داد: والدین بايد از بحث و مشاجره جلوی كودك خودداری كرده و به دنبال تغییر رفتار در خود باشند و بحث با همسرشان را نیز به زمان و مکانی مناسب به دور از حضور فرزندشان موکول کنند.

این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه کشف کنید چه چیزی در زیر خشم نهفته است، گفت: دوران کودکی تکرار نمی شود. بگذاریم فرزندمان بچگی ایمن و شاد را تجربه کنند. کودکان را به دنیا نیاورده ایم تا زیر بار حجمی از توقعاتمان، آرزوهای بر باد رفته ما را برآورده سازند.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر در صحبت و درخواستتان، کودک، آن کار یا رفتار را راحت‌تر انجام می دهد بنابر این آنچه را قبلا گفته اید تکرار نکنید، چیزی را که فرزندتان خود می داند، به او نگویید. بیشتر مواقع او از اشتباهش آگاه است، پیامد طبیعی رفتار، بهترین آموزگار است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا