اهمیت سلامت روان کودک تا 7 سالگی

شیوا مینائیان کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور کودک در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان اظهار داشت: ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز هفته کودک به تمامی کودکان کره خاکی به خصوص کودکان ایران و داشتن آرزوی سلامتی و دستیابی به موفقیت آن ها باید خاطر نشان شد، سن کودکان از بدو تولد تا 7 سالگی سن طلایی محسوب می شود و در این بازه کودک باید در آرامش کامل به دور از هر گونه استرس، اضطراب و نا امنی زندگی کنند و در سلامت کامل روانی باشند.

مشاور کودک مهد و پیش دبستانی انیشتن ادامه داد: کودکان باید مدرسه و مهد خود را به عنوان خانه دوم خود بداند و این در صورتی امکان پذیر است که کودک در مدرسه و مهد احساس امنیت داشته باشد تا در اوج آرامش بتواند با مربیان خود ارتباط بگیرد و از آن ها الگو برداری کند، البته مربیان الگوی دوم کودکان هستند و خانواده همیشه الگوی اول کودک بوده و هست.

وی اشاره داشت: خانه اول کودک، مکانی است که در آن به دنیا آمده و زندگی می کند و خانه دوم جایی است که کودک در آن آموزش می بیند و گیری صورت می گیرد، کودکان با الگو برداری از افراد خانواده و مربیان خود رشد می کنند و شخصیت کودک شکل می گیرد.

مینائیان گفت: کودک باید در محیط آموزشی خود احساس آرامش داشته باشد به خصوص کودکانی که اضطراب جدایی از خانواده را دارند. ما در مهد خود برای این دسته از کودکان راهکاریی قرار داده ایم که در زمانی آرام و بدون هیچ گونه اضطراب و استرس با کودک کار کنیم تا درگیر اضطراب جدایی از خانواده نشود.

وی ادامه داد: در مهد و پیش دبستانی برای کودکان آموزش های مهارت محور بسیار مؤثر است و از طریق آموزش به شکل غیر مستقیم و از طریق بازی می توان تمام مفاهیم را بی آنکه کودک خسته شود به او آموزش داد، و برای رفتن به مدرسه آماده می شود.

این روانشناس کودک اذعان داشت: آموزش های مهارت محور، آموزشی است که کودک اطلاعات را به صورت علمی و ملموس یاد می گیرد، منفعل نیست و حین آموزش خلاقیت به خرج می دهد تا توانایی ذهنی اش رشد کند.

وی گفت: با آموزش های مهارت محور، افزایش علاقه فردی به یادگیری مسائل تئوری و عملی ایجاد می شود و این امر باعث می شود که کودک افزایش عملکرد و توانایی پیدا کند. 

مشاور مهد انیشتن افزود: کودکان را باید ارزیابی کنیم و نقاط قوت و نقاط قابل بهبود آن ها را دسته بندی کنیم تا بتوانیم بر روی نقاط قابل بهبود آن ها کار کنیم همچنین نقاط قوت کودک را نیز در یک مسیر درست قرار دهیم و کودک را به سمت موفقیت سوق دهیم.

مینائیان گفت: با کمک تیم کار بلد و خبره خود مهارت های لازم هر سن را به صورت جداگانه دسته بندی کرده ایم ما با کودکان کار می کنیم تا کودک با یادگیری مهارت های مرتبط با سن خود بتواند رشد کند و برای ورود به مدرسه آماده شود؛ این توانایی ها شامل توانایی ذهنی، جسمی و عاطفی کودک می باشد که همه به صورت غیر مستقیم و از طریق بازی آموزش داده می شود.

وی اشاره داشت: برنامه های توانمندسازی شناختی و هوش افزایی برای کودکان بر اساس متدهای مختلف آموزشی مانند هوش های هشت گانه که توسط گاردنر یا از طریق هوش افزایی کویین، مونته سوری و هوش های هیجانی آموزش داده می شود.

این مشاور افزود: برنامه توانمندسازی شناختی و هوش افزایی، حافظه افزایی و مهارت افزایی یک برنامه آموزشی کامل، جامع و اثر بخش است که برای کودک زیر 6 سال طراحی شده، این برنامه برای یادگیری و بازی به شکل ماهرانه ای تنظیم شده است. 

وی گفت: کودکان مهارت های پایه مثل مهارت های زبانی، دانش، درک مطلب، حافظه ها، توانایی ریاضی استدلال دیداری، فضای مهارت های شناختی، مهارت های حرکتی ظریف، سرعت پردازش و کنترل توجه را به صورت کامل آموزش می بینند و روی دقت و تمرکز آن ها کار می شود.

مینائیان ادامه داد: علاوه بر مهارت های مختلف بر روی ویژگی های شخصیتی کودکان نیز کار می شود ویژگی هایی مثل کنجکاوی، سرسپردگی به علایق شخصی، پشتکار، تحمل شکست و خود کنترلی آموزش داده می شود.

این مشاور کودک افزود: کار کردن بر روی هوش های هیجانی کودک باعث می شود وی بتواند احساسات خود مانند خشم، شادی، غم و ناراحتی را مدیریت کند و همدلی، صبر، تحمل و توانایی حل مسأله را یاد بگیرد و در موقعیت های مختلف زندگی به کار برد.

در پایان مینائیان با اشاره به اینکه سلامت روان کودکان به اندازه سلامت جسم آن ها اهمیت دارد اشاره داشت: هدف اصلی ما این است که کودک را به سمت موفقیت و شاد زیستن سوق دهیم و او را در مسیر درست زندگی قرار دهیم تا بتواند با اطرافیان خود در محیط کار، محیط زندگی شخصی و محیط تحصیل به درستی ارتباط برقرار کند. کودک زمانی می تواند در زندگی موفق باشد که شاد باشد و سلامت روان داشته باشد زیرا موفقیت در زندگی باعث می شود موفقیت در تحصیل و دیگر بخش های زندگی هم به دست آید.
 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا