آزمایش موفقیت آمیز واکسن مرس

بر اساس گزارش منابع رسمی آزمایش های واکسن ساخته شده در حفاظت از بیماری مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) موفقیت آمیز بوده است .

بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) که در اختصار به آن MERS می گویند ، یک بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال 2012 میلادی زمانی که یک بیمار عربستانی در شهر لندن انگلستان درگذشت ، کشف شد . این بیماری در اثر یک ویروس که سیستم تنفسی را هدف قرار می دهد ، ایجاد می شود . ویروس مورد نظر باعث اختلال در سیستم تنفسی فرد مبتلاشده و بیماری های ذات الریه و عفونت های کشنده را در فرد آلوده ایجاد می کند .

لازم به ذکر است که این ویروس در خفاش وجود داشته  و به نظر می رسد که از این طریق وارد بدن شتر شده باشد . بیست سال است که این ویروس از شتر به شترهای دیگر منتقل می شود اما از اوایل سال 2010 میلادی انتقال آن از شتر به انسان مشاهده شده است  .از آن زمان تا کنون این ویروس هزار و 400 نفر را آلوده کرده و بیش از پانصد نفر را کشته است.  

علاوه بر این ، ویروس MERS به کروناویروس (Coronavirus) نیز شناخته می شود و در افراد آلوده علائمی از قبیل سرفه و تب ایجاد می کند که شبیه به سرماخوردگی است و از طریق بخار آب در هوا پخش شده و افراد دیگر را نیز آلوده می سازد . در واقع کروناویروس‌ ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را در بر می گیرند . لازم به توضیح است که بیشترین مناطقی که به این ویروس آلوده شده اند ، قاره آسیا به ویژه منطقه خاورمیانه بوده است .

محققان برای ایجاد چنین واکسنی از مطالعات و آزمایش های پیشین که در ساخت واکسنی برای سندرم حاد شیوع پیدا کرده در سال 2003 استفاده کردند . این بیماری بسیار به بیماری ویروسی مرس شباهت داشته  و در آن زمان 8 هزار نفر را آلوده کرده و در حدود هفتصد نفر را کشته بود .

از آن جهت که ویروس مرس جهش یافته است ، پژوهشگران همه توالی پروتئین شناخته شده این ویروس را مورد سنجش قرار دادند تا بتوانند یک پروتئین S spike ایجاد کنند و از طریق آن بتوانند از عفونت ایجاد شده توسط این ویروس جلوگیری کنند .

واکسن ساخته شده در یک دوره شش هفته ای قبل از ایمنی مورد استفاده قرار گرفته و در حیوانات ارائه شده است . محققان اعلام کردند که قدم بعدی آنها ساخت واکسنی موثر برای انسان و شتر خواهد بود .

این پژوهش های انجام شده بر روی واکسن ساخته شده جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Science Translational Medicine به چاپ رسیده و در دسترس است .  جهت بررسی متن مقاله فوق اینجا را کلیک کنید .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا