کشف شهر گمشده سرخپوست ها

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان موسسه ملی Antropología e Historia (INAH) از کشف یک شهر متعلق به تمدن مایا در حین ساخت و ساز یک پارک صنعتی در نزدیکی منطقه مریدا (Merida)در شبه جزیره یوکاتان مکزیک خبر دادند.

قدمت این شهر که به نام Xiol نامیده می شود، از حدود سال های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد مسیح در دوره کلاسیک پسین، است. این دوره در تاریخ سرخپوست ها، مقارن با زمانی در تاریخ مایاها است که دولت شهرها درگیر شبکه پیچیده ای از اتحادها و دشمنی ها بودند.

در طول قرن نهم، بسیاری از بخش های امپراتوری مایا فرو پاشیده و این امر  منجر به متروک شدن شهر ها، پایان سلسله ‌ها و تغییر فعالیت های انسانی  نهایتا مهاجرت های گسترده ای به سمت شمال شد.

گفتنی است باستان شناسان برای اولین بار این محوطه تاریخی را در سال ۲۰۱۵ کشف کردند که نتایج حفاری ها و کارهای مرمتی تنها در حال حاضر پس از تکمیل ساخت سایت صنعتی Sky Park به صورت گسترده و رسمی اعلام شده است.

به گفته پژوهشگران، مرکز اصلی شهری Xiol نشان دهنده ساختارهای سبک معماری ویژه سرخپوستان یعنی Puuc است، در حالی که مجموعه تشریفاتی آن از یک سکو و یک هرم کوچک تشکیل شده است. به گزارش سیناپرس، محققان همچنین بقایای کاخ ‌ها، چندین میدان، سکو های برافراشته، سردیس های سنگی حکاکی شده و محراب ‌های سنگی را در این شهر باستانی کشف کردند. یک محراب ویژه سرخپوستی نیز در این سایت به دست آمد که احتمالاً از آن برای هدایای آیینی به خدایان مایا استفاده می ‌شد.

لازم به ذکر است که در طول این حفاری ها، ۳۸ سایت تدفین حاوی زیور آلات سرامیک، جواهرات، سنگ ابسیدین و ابزار سنگ چخماق توسط باستان شناسان کشف شد که داده های مردم شناسی جدیدی را در مورد ساکنان این شهر باستانی و آداب و رسوم دفن آنها فاش کرد. بقایای حیات دریایی نشان می دهد که ساکنان این شهر رژیم غذایی مبتنی بر کشاورزی خود را با غذاهای دریایی تکمیل می کردند.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان تاکنون ۱۲ سازه را در این محل شناسایی و بازسازی کرده‌ اند و شواهد بیشتری از بقایای باستان ‌شناسی گسترده ‌تر در مزارع اطراف و جنگل‌ های کم ارتفاع وجود دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا