آزمایش انسانی نخستین واکسن سرطان بر پایه ویروس

به گزارش سیناپرس، محققان مرکز ملی پزشکی سیتی آف هوپ می گویند این داروی آزمایشی بر اساس ویروس کشنده سلول های سرطانی می تواند انواع مختلفی از سرطان از جمله تومورهای روده بزرگ، ریه، سینه، تخمدان و لوزالمعده را درمان کند.

با نزدیک ‌تر شدن ساخت داروی ضد سرطان به واقعیت، تیمی از شرکت های پزشکی Imugene Limited و City of Hope اولین بیمار را در فاز نخست آزمایش بالینی با ویروسی به نام CF33-hNIS VAXINIA  تحت درمان قرار دادند. این پژوهشگران به دنبال جذب حدود ۱۰۰ بیمار در ۱۰ سایت آزمایشی مختلف در ایالات متحده و استرالیا هستند.

دکتر داننگ لی (Daneng Li)، محقق و دستیار اصلی این پروژه و استاد گروه انکولوژی پزشکی و تحقیقات درمانی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: تحقیقات قبلی ما نشان داد که ویروس ‌های انکولیتیک می ‌توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند تا به سرطان پاسخ داده و آن را از بین ببرد. این ویروس همچنین سیستم ایمنی را تحریک می ‌کند تا به سایر روش‌ های ایمنی، از جمله مهارکننده ‌های ایست بازرسی پاسخ دهد.  اکنون زمان تقویت بیشتر قدرت ایمونوتراپی است و ما معتقدیم واکسن موسوم به CF33-hNIS پتانسیل بهبود نتایج را برای بیماران در نبرد با سرطان دارد.

چگونه یک ویروس می تواند سرطان را از بین ببرد؟

درمان با ویروس انکولیتیک با تغییر ژنتیکی ویروس ها برای هدف قرار دادن و کشتن سلول های سرطانی به جای سلول های سالم کار می کند. به گزارش سیناپرس، در حالی که درمان هایی مانند مهارکننده های ایست بازرسی ایمنی علیه انواع خاصی از سرطان کار می کنند، بیماران اغلب شاهد بازگشت این تومورها و ایجاد مقاومت در برابر درمان های بعدی هستند.
با این حال، مطالعات قبلی نشان می‌ دهد که ویروس‌ های انکولیتیک در واقع سیستم ایمنی بیمار را تقویت کرده و میزان PD-L1 را در داخل تومورهای سرطانی افزایش می ‌دهند. این پروتئین مانند یک ترمز عمل می کند که سیستم ایمنی بدن را تحت کنترل خود نگه می دارد.

در فاز اول این کارآزمایی، به بیماران مبتلا به تومورهای پیشرفته متاستاتیک، دوز کم CF33-hNIS از طریق تزریق داخل وریدی ارائه می شود. گفته می شود این آنتی بادی سرطانی مهندسی شده، توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با سلول های سرطانی افزایش می دهد.

دکتر یومان فونگ (Yuman Fong) از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی و متخصص انکولوژی در این رابطه می گوید: جالب است که همان ویژگی هایی که در نهایت سلول های سرطانی را به شیمی درمانی یا پرتودرمانی مقاوم می کند، در واقع موفقیت ویروس های سرطانی مانند CF33-hNIS را افزایش می دهد. ما امیدواریم که از این درمان مبتنی بر ویروس شناسی و ایمونوتراپی برای درمان طیف گسترده ای از سرطان های کشنده استفاده کنیم.

به گزارش سیناپرس، محققان قصد دارند که این آزمایش را به مدت ۲۴ ماه ادامه دهند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا