نگاهی به آسمان با انجمن ترویج علم دانشگاه تهران

به گزارش دبیرخانه انجمن ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران، این غرفه‌ در هفته جهانی نجوم، از 16 تا 23 اردیبهشت، در مکان‌های مختلف شهر تهران برگزار می‌شود. این رویداد ظهر یکشنبه و دوشنبه در محوطه‌ی دانشگاه تهران و شامگاه آن در کوی این دانشگاه برپا شد و تا پایان هفته در مکان‌های مختلف جریان داشت.

از برنامه‌های این رویداد می‌توان به رصد آسمان و برگزاری آزمایش‌های علمی اشاره کرد. رصد خورشید ظهرگاهی در دانشگاه تهران با تلسکوپ اچ‌آلفا انجام شد. در این رصد شراره‌های خورشیدی، لکه‌های خورشیدی و فیلامنت‌های داخل خورشید توسط کارشناس به مخاطبان معرفی شد. در بخش رصد شامگاهی نیز، با تلسکوپ‌های 10 و 12 اینچی به رصد ماه پرداخته شد.

آزمایش‌های علمی در چهار بخش نجوم، زمین‌شناسی، فیزیک و زیست‌شناسی ادامه داشت. از آزمایش‌های علمی فیزیک و نجوم می‌توان به تسلاکويل، گوي شبیه‌ساز ساختار کهکشان و کيهان، کره سياره مشتري، مشاهده خطوط ميدان زير ميکروسکوپ لوپ، مشاهده از نزديک ساختار تلسکوپ و شبیه‌ساز مغناطيس سيارات اشاره کرد. همچنین در زمینه‌ زیست‌شناسی با میکروسکوپ لوپ و میکروسکوپ نوری، انواع نمونه‌های مربوط به حشرات و لام‌هایی از انواع مختلف نمونه‌های گیاهی و جانوری مورد بررسی قرار گرفت؛ و در بخش زمین‌شناسی به معرفی انواع کانی‌ها  و بررسی ویژگی‌های شهاب‌سنگ‌ها پرداخته شد.

این غرفه سه‌شنبه و چهارشنبه در پارک ملت و پنجشنبه و جمعه در محوطه‌ی برج میلاد برپا شد. گفتنی است این غرفه با همکاری معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی ستاد گردشگری شهرداری تهران، برج میلاد و شهرداری منطقه 3 تهران، موسسه پژوهشی و حقوقی سایه، انجمن نجوم آماتوری ایران، انجمن نجوم و کیهان‌شناسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، کانون نجوم شباهنگ، انجمن علمی‌دانشجویی مدیریت گردشگری دانشگاه تهران و جمعی از کارشناسان حوزه نجوم برگزار شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا