زنان تا دو سال پس از جراحی لاغری باردار نشوند

به گزارش سیناپرس، جراحی چاقی به طور فزاینده ای در زنان در سنین باروری رایج است و خطر عوارض مرتبط با چاقی مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری را کاهش می دهد. با این حال، زنان پس از جراحی چاقی احتمال بیشتری برای داشتن نوزادی با وزن بسیار کم دارند. نوزادان کوچک در سن بارداری بیشتر از نوزادان با وزن طبیعی در معرض خطر طیف وسیعی از مشکلات از جمله هیپوترمی، هیپوگلیسمی، عفونت ها و خفگی نوزادان هستند.

در نتیجه، عموماً به زنان توصیه می ‌شود که حداقل ۱۲ ماه پس از جراحی چاقی برای بچه دار شدن صبر کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا، دو سال پس از عمل معده و ۱۲ ماه پس از سایر انواع جراحی چاقی را برای بچه دار شدن توصیه می ‌کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر، دکتر آنا کریرا (Ana Carreira) و دکتر باربارا آرائوخو (Barbara Araujo) از دانشکده گروه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه کوایمبرای پرتغال و همکارانشان یک مطالعه گذشته نگر از ۴۸ بارداری پس از جراحی چاقی انجام دادند.به گزارش سیناپرس، این زنان به طور متوسط در زمان بارداری ۳۴.۳ سال داشته و میانگین شاخص توده بدنی ۳۰.۹ داشتند.

این زنان همگی انواع مختلف جراحی های مختلف را برای چاقی انجام داده بودند که شامل عمل بای پس معده (۳۷.۵ درصد)، اسلیو گاسترکتومی (۳۵.۴ درصد)، باند معده (۲۲.۹ درصد) و انحراف بیلیوپانکراس (۴.۲ درصد) بود. گفتنی است که میانگین وزن هنگام تولد ۲۹۸۰ گرم بوده و ۲۶.۳ درصد از نوزادان دارای وزنی کمتر از ۹۰ درصد سایر نوزادان متولد شده داشتند.
این تجزیه و تحلیل ها همچنین نشان داد که هر چه زنان پس از عمل لاغری برای باردار شدن بیشتر صبر کند، شانس  داشتن یک نوزاد کم وزن کاهش می یابد. به گزارش سیناپرس، گفتنی است که هر ماه انتظار اضافی با ۵ درصد کاهش خطر تولد نوزاد کم وزن و ۴.۲ گرم افزایش وزن هنگام تولد همراه بود. بر اساس پژوهش های انجام شده، زمان بهینه برای انتظار حداقل ۲۴.۵ ماه مشخص شد. 

دکتر آرائوجو می ‌گوید: فاصله جراحی چاقی تا بارداری تأثیر قابل ‌توجهی بر وزن هنگام تولد دارد و فواصل کوتاه‌ تر با خطر بالاتر داشتن نوزاد بسیار کم وزن همراه است. این امر احتمالاً به دلیل کاهش وزن سریع مادر است که پس از جراحی چاقی رخ می دهد و افزایش وزن مناسب را برای زنان در دوران بارداری دشوار می کند.

کاهش وزن سریع همچنین می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود که ممکن است برای نوزاد مضر باشد. او می افزاید: فاصله طولانی از عمل جراحی تا بارداری باعث می شود تا وزن و وضعیت تغذیه مادران تثبیت شود.

به گزارش سیناپرس، دکتر کریرا در انتها یاد آور می شود: توصیه می ‌کنیم زنان قبل از اقدام به بارداری، بدون توجه به نوع جراحی، حداقل تا دو سال بعد از عمل چاقی صبر کنند. اگرچه ممکن است بتوان این مقدار را به صورت فردی تنظیم کرد، اما مهم است که زنانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می ‌گیرند، از خطر بارداری زودرس و مزایای تاخیر در بارداری آگاه باشند.

مترجم: لنا می آبادی
منبع: eurekalert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا