خطر التهاب قلب بعد از واکسیناسیون بسیار کم است

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای خطر کلی میوپریکاردیت یعنی وضعیتی که باعث التهاب عضلات قلب می شود به دنبال واکسیناسیون کووید- ۱۹ بسیار کم است و فقط ۱۸ نفر در هر میلیون دوز واکسن را تحت تاثیر قرار می دهد.
این پژوهش تأیید می کند که خطر ابتلا به میوپریکاردیت پس از واکسیناسیون کرونا نسبت به سایر واکسن های دیگر قابل مقایسه یا کمتر است. این تیم با بررسی بیش از ۴۰۰ میلیون دوز واکسیناسیون، پایگاه‌های اطلاعاتی بین ‌المللی را تجزیه و تحلیل کرد تا خطر ابتلا به میوپریکاردیت را پس از واکسیناسیون علیه کرونا و سایر بیماری ‌ها مانند آنفولانزا و آبله مقایسه کند.
در ادامه محققان هیچ تفاوت آماری معنی داری بین بروز میوپریکاردیت پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ و سایر واکسیناسیون ها که ۵۶ مورد در هر میلیون دوز بود، پیدا نکردند.

کولنگود راماناتان (Kollengode Ramanathan) از بیمارستان دانشگاه ملی سنگاپور و پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: تحقیقات ما نشان می ‌دهد که خطر کلی میوپریکاردیت برای واکسن‌های جدید تأیید شده کرونا در مقایسه با واکسن ‌های ضد بیماری ‌های دیگر تفاوتی ندارد.

راماناتان گفت: خطر چنین رویدادهای نادری باید با خطر میوپریکاردیت ناشی از عفونت متعادل شود و این یافته ها باید اعتماد عمومی را نسبت به ایمنی واکسیناسیون کووید-۱۹ تقویت کند.

میوپریکاردیت، در برخی موارد، ممکن است باعث آسیب دائمی قلب شود. این اتفاق اغلب توسط ویروس ها ایجاد می شود اما در موارد نادر می تواند پس از واکسیناسیون نیز رخ دهد. گزارش هایی از میوپریکاردیت به دنبال واکسیناسیون کرونا مبتنی بر mRNA، به ویژه در نوجوانان و بزرگسالان جوان گزارش شده است.

به گفته محققان، در میان واکسن‌های کرونا، خطر ابتلا به میوپریکاردیت برای افرادی که واکسن ‌های mRNA دریافت کرده‌اند (۲۲.۶ مورد در میلیون دوز) در مقایسه با واکسن ‌های غیرmRNA (۷.۹ مورد در میلیون دوز) بیشتر بود.

به گزارش سیناپرس،موارد گزارش شده همچنین در افراد زیر ۳۰ سال (۴۰.۹ مورد در میلیون دوز)، مردان (۲۳ مورد در میلیون دوز) و پس از دومین دوز واکسن کرونا (۳۱.۱ مورد در هر میلیون دوز) بیشتر بود.

جیوتی سومانی (Jyoti Somani) از بیمارستان دانشگاه ملی سنگاپور و یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: بروز میوپریکاردیت به دنبال واکسیناسیون غیرکووید-۱۹ می‌تواند نشان دهد که میوپریکاردیت یک عارضه جانبی فرآیندهای التهابی ناشی از هر نوع واکسیناسیون است و منحصر به پروتئین ‌های اسپایک ویروس کرونا در واکسن ‌های کووید-۱۹ یا عفونت نیست. 

به گزارش سیناپرس، سومانی در انتها افزود: این امر همچنین نشان می دهد که خطرات چنین عوارض جانبی نادری باید با مزایای واکسیناسیون که شامل کاهش خطر عفونت، بستری شدن در بیمارستان، بیماری شدید و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا است، مقایسه شود.

همچنین محققان به برخی محدودیت‌ها در مطالعه خود اذعان دارند و خاطرنشان کردند که یافته های آنها فقط بخش کوچکی از کودکان زیر ۱۲ سال را شامل می شود که به تازگی واجد شرایط واکسیناسیون شده اند و نتایج این مطالعه را نمی توان به این گروه سنی تعمیم داد.

شرح کامل این تحقیق در مجله پزشکی Lancet منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا