کرونا مصرف دخانیات را افزایش داده است

به گزارش سیناپرس، دکتر چارلز اچ. هنکنز (Charles H. Hennekens) ، پژوهشگر ارشد این مطالعات و استاد پزشکی و مشاور ارشد دانشکده پزشکی اشمیت دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، تغییرات عادات سیگار و همبستگی افزایش و کاهش در طول دوران همه گیری کرونا در میان شرکت کنندگانی که در برنامه ترک دخانیات و سرطان ریه ثبت نام کرده بودند را بررسی کرد. 
محققان یک نظرسنجی مقطعی از شرکت کنندگان در برنامه انجام دادند. این نظرسنجی شامل سه بخش بود: تغییرات در مصرف دخانیات، تاثیر و استراتژی های مقابله و قرار گرفتن در معرض کرونا و استفاده از اقدامات محافظتی. به گزارش سیناپرس، همچنین متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، نژاد یا قومیت و وضعیت تأهل نیز در نظر گرفته شدند.

نتایج تفاوت ‌های آماری معنی‌ دار و بالقوه بالینی مهمی را بین افرادی که مصرف دخانیات را در طول همه ‌گیری کرونا افزایش و کاهش دادند، نشان داد. در میان سیگاری های فعلی، ۲۸.۲ درصد افزایش مصرف دخانیات، ۱۷.۳ درصد کاهش مصرف دخانیات و ۵۴.۵ درصد بدون تغییر گزارش شد. 

پس از بررسی ها، محققان دریافتند افزایش مصرف دخانیات با راهبردهای مقابله ای و سلامت روان مانند عدم اطمینان زیاد در مورد آینده، تنهایی در نتیجه فاصله گذاری اجتماعی، عصبانیت یا ناامیدی از این که چگونه بیماری کرونا زندگی روزمره را مختل کرده است، کسالت به دلیل ناتوانی در کار یا درگیر شدن در فعالیت‌های روزانه، میل به مقابله با مصرف الکل یا مواد مخدر، غم و اندوه یا احساس ناامیدی و نگرانی یا ترس در مورد چالش‌ های تامین نیازهای اساسی مانند مواد غذایی یا دارو مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، در مقابل، کسانی که کمتر سیگار می‌ کشیدند به احتمال زیاد فاصله ‌گذاری اجتماعی و سایر استراتژی ‌های پیشگیرانه با مزایای ثابت شده را تمرین می ‌کردند. 

دکتر هنکنزمی گوید: این داده‌ها ممکن است به ارائه ‌دهندگان مراقبت ‌های بهداشتی کمک کند تا سیگاری‌هایی را که در معرض خطر بیشتری برای افزایش مصرف دخانیات در طول استرس‌های فعلی و آتی مانند همه ‌گیری کرونا هستند، شناسایی کرده و به آنها مشاوره ارائه دهند. همه این تلاش ‌ها پتانسیل کاهش بسیاری از مرگ‌ های زودرس ناشی از استعمال سیگار که به ‌طور نگران ‌کننده در جهان بالا و در حال افزایش است را نشان می دهد. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده تخمین می ‌زند که علل مرتبط با دخانیات سالانه بیش از ۴۸۰ هزار مرگ در ایالات متحده را تشکیل می ‌دهند که اخیراً با مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر شده است. 

به گزارش سیناپرس، سیگار کشیدن باعث مرگ زودرس می شود که عمدتاً به دلیل خطر دو برابری بیماری های قلبی عروقی و خطر ۲۰ برابری سرطان ریه است. ترک سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی عروقی را کاهش می ‌دهد. کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه چندین سال پس از ترک سیگار ظاهر می ‌شود و حتی تا ده سال، این خطر به نصف کاهش می یابد. این امر به این دلیل است که خطرات بیماری های قلبی عروقی به تعداد سیگارهایی که کشیده می شود و خطرات سرطان با طول مدت این عادت مرتبط است.

هنکنز در پایان می گوید: درمان ترک سیگار همچنین باید شامل مشاوره طولانی مدت و حداقل ۹۰ روز داروی تجویزی، به ویژه وارنیکلین باشد که مکانیسم آن مسدود کردن احساسات خوشایند نیکوتین در مغز است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Ochsner منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا