پیشنهاد وزارت علوم برای توسعه فناوری‌ هوش مصنوعی در کشور

 دکتر محمد سیف در وبینار هوش مصنوعی، این حوزه را یکی از موضوعات مطرح در کشور دانست که دارای طیف وسیعی از کاربردها است، افزود: هوش مصونی در حوزه اقتصادی دارای کاربردهای پیش بینی تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف و در کشاورزی دارای کاربردهایی چون بهبود در محصول برداری، نظارت مستمر بر خاک و محصول، ربات های کشاورزی و تحلیل داده کاربرد دارد.

وی به کارگیری ربات های هوشمند در مشاغل پرخطر و پراسترس را از کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع سنگین و مراقبت از سالمندان، پیش بینی احتمال مرگ از روش های جراحی و مدیریت مصرف دارو توسط بیماران را از کاربردهای این حوزه علمی در عرصه های پزشکی نام برد.

سیف، با اشاره به پیش بینی ها در افزایش بهره وری با هوش مصنوعی در اقتصاد کشورها تا سال ۲۰۳۵، خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۵، پیشرفت اقتصادی کشور سوئد از طریق هوش مصنوعی ۱۷ درصد، امریکا ۱۶ درصد، ژاپن ۱۵ درصد، اتریش ۱۴ درصد، آلمان ۱۳ درصد، انگلستان ۱۱ درصد و فرانسه ۹ درصد خواهد بود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به بیان سیر تحول در ماموریت های دانشگاه ها پرداخت و ادامه داد: در دوره اول دانشگاه های آموزش محور و در مرحله دوم دانشگاه های پژوهشی شکل گرفت که در کنار امر آموزش، به پژوهش نیز پرداخته شد.

وی دوره سوم را دانشگاه های کارآفرین دانست که در آن  علاوه بر آموزش و پژوهش، به مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز توجه شد و در دوره چهارم دانشگاه های ارزش آفرین مطرح شدند که علاوه بر فعالیت های دانشگاه های کارآفرین، ماموریت دانشگاه ها دارای اثربخشی اجتماعی نیز هستند.

سیف، اظهار کرد: از سوی دیگر بررسی بودجه های کشورها در امر پژوهش و توسعه فناوری در سال ۲۰۱۹ نشان دهنده افزایش سهم GDP کشورها در این حوزه است، ولی بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مراجع بین‌المللی این میزان در ایران حدود ۶ تا ۷ دهم درصد می‌شود.

به گفته این مقام مسوول آمارهای مربوط به تعداد محققان در یک میلیون نفر در ایران حدود هزار نفر و در دنیا ۶ تا ۷ هزار نفر است.

سیف اضافه کرد: این عدد نشان می دهد که ما هم در منابع انسانی و هم منابع مالی با محدودیت مواجه هستیم علی رغم آنکه تعداد فارغ التحصیلان زیادی داریم.

وی موفقیت در توسعه هوش مصنوعی در کشور را در گرو همکاری و هم افزایی میان دستگاه های مختلف دانست و اظهار کرد: بر این اساس در دانشگاه ها می توان از ظرفیت های پایان نامه ها، کارآموزی ها، آموزش های متناسب با نیازها و مراکز تحقیق و توسعه موجود در دانشگاه در راستای توسعه هوش مصنوعی در کشور بهره برد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا