توسعه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در سال آینده

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل برای سومین سال متوالی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد تا تولیدکنندگان ایرانی بدانند در این حوزه از حمایت مسئولان برای تولید و حتی در اختیارگیری بازار بهره‌مند هستند.برای اطلاع از جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل و چگونگی برگزاری این نمایشگاه در سال آینده با رضا اسدی‌فرد، دبیر سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت‌وگو کردیم.

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران امسال با چه هدفی و در چه حوزه‌هایی برگزار شد؟

امسال این نمایشگاه با بحث حمایت از فروش تجهیزات داخلی در تمام حوزه‌های فناوری پیشرفته در اردیبهشت‌ماه برگزار شد و تجهیزات مرتبط با حوزه‌هایی نظیر نانوفناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع نفت، گاز، شیمی، مکانیک، برق و الکترونیک در این نمایشگاه ارائه شد..

چه تعداد شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه حضور داشتند و چه تعداد محصول ارائه کردند؟

امسال سومین نمایشگاه تجهیزات ومواد آزمایشگاهی ساخت داخل بود که 300 شرکت دانش‌بنیان در آن حضور داشتند که در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت را شاهد بودیم زیرا در سال اول 100 شرکت و در سال دوم 190 شرکت در نمایشگاه حضور داشتند.

بیشتر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه هم شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که افراد متخصص در این شرکت‌ها حضور دارند و بیشتر متخصصان از فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های مطرح کشور هستند.

امسال 7 هزار قلم محصول در نمایشگاه ارائه شد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای خرید محصولات به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها سوبسید داد.

ارائه تسهیلات و سوبسید به شرکت‌ها به چه نحوی انجام می‌شود؟

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با پرداخت سوبسید به میزان 10 تا 50 درصد از این محصولات حمایت می‌کند به طوریکه سال گذشته مجموعه فروش به 92 میلیارد تومان رسید و امسال 1500میلیارد تومان پیش فاکتور فروش تهیه شده که به تدریج به سبد خرید نهایی می‌رسد و تاکنون 100میلیارد تومان از آن قطعی شده است که امیدواریم به 150 میلیارد تومان فروش قطعی برسد.

پیش از این حمایت‌ها به صورت مستقیم انجام می‌شد ولی حالا در قالب حمایت غیرمستقیم است که سبب می‌شود بازار خوبی ایجاد شود.

در مجموع حدود 200 دانشگاه و تعداد زیادی مراکز دولتی و خصوصی از این نمایشگاه خرید کردند.

سال اول میزان فروش 38میلیارد تومان بود و سال‌های بعد افزایش یافت.

سال آینده در برگزاری نمایشگاه تغییری را شاهد هستیم؟

حوزه پوشش برای سال آینده توسعه می‌یابد به طوریکه تجهیزات پزشکی هم به نمایشگاه اضافه می‌شود.

سال گذشته 3500قلم محصول ارائه شد که امسال به بیش از 7 هزار قلم رسید و تمهیداتی داریم تا همانطور که مقام معظم رهبری نیز بر خرید کالاهای داخلی تأکید کردند، مراکز دولتی را به سمت خرید از تجهیزات داخلی سوق دهیم به همین دلیل لیستی از تجهیزات را به وزارت صنعت فرستادیم تا دستگاه‌های دولتی هم از کالای ایرانی حمایت کنند و بدین ترتیب از منافع شرکت‌های دانش‌بنیان دفاع کنیم تا برداشته شدن تحریم‌ها به ضرر شرکت‌های دانش‌بنیان نباشد و در شرایط پس از تحریم خرید قطعات داخلی ادامه یابد./

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا