نمایش تصاویر عوارض بیماری ها در ترک عادات مضر روزانه موثر است

به گزارش سیناپرس،همواره گفته اند، گاهی یک تصویر می تواند هزاران کلمه را منتقل کند. حالا محققان بین الملل دریافته اند که استفاده از فناوری های تصویربرداری پزشکی که وضعیت سلامتی افراد را با نشان دادن شکل و شمایل بافت های بدن به تصویر می کشد، می تواند بهتر و بیشتر از اطلاعات غیر بصری، از رفتارهای خطرساز سلامت جلوگیری کند.

یافته های محققان دانشگاه کمبریج و کالج دانشگاهی لندن نشان می‌دهند که وقتی افراد تحت یک روش تصویربرداری موثر قرار می‌گیرند و اطلاعات شخصی آن ها در مورد خطر ابتلا به یک بیماری خاص به صورت بصری به آن ها نشان داده می‌شود، احتمال آن که رفتارهای پرخطر در آن ها کاهش یابد، بیشتر می گردد. 

بنا بر تخمین ها، بیماری های غیرواگیر که عموما با رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ورزش مرتبط هستند، عامل بیش از دو سوم مرگ و میرها در سراسر جهان در هر سال هستند. 

به گزارش سیناپرس،بدون تردید، تغییر چنین رفتارهایی می تواند خطرات ابتلا به چنین بیماری هایی را کاهش دهد و بسیاری از مداخلات پزشکی و اجتماعی نیز قصد دارند انگیزه لازم برای چنین تغییراتی را ایجاد کنند. 

محققان انگلیسی که مشتاق درک این موضوع بودند که آیا استفاده رو به رشد از فناوری های تصویربرداری پزشکی می تواند در این باره کمک کنند یا خیر، آزمایشی را در این خصوص ترتیب دادند.

آن ها یک پژوهش موسوم به متاآنالیز را بر روی 21 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده با بیش از 9000 شرکت‌کننده بزرگسال انجام دادند. 

این کارآزمایی‌ها رفتارهایی از جمله سیگار کشیدن، مصرف دارو، فعالیت بدنی، رژیم غذایی، بهداشت دهان، محافظت در برابر آفتاب، استفاده از غرفه برنزه کردن، آزمایش قند خون، خودآزمایی پوست و مراقبت از پا را گزارش کرده بودند.

در این پژوهش ها، به شرکت‌کنندگان، نمونه‌های بصری اطلاعات خطر شخصی‌شده پس از یک روش تصویربرداری، مانند توموگرافی کامپیوتری، سونوگرافی یا رادیوگرافی درکنار اطلاعات یا توصیه‌های بهداشتی نشان داده شد.

بررسی ها نشان داد که قوی ترین شواهد برای کاهش مصرف سیگار، برخورداری از رژیم غذایی سالم تر، افزایش فعالیت بدنی و افزایش رفتارهای بهداشت دهان و دندان، در افرادی به دست آمده بود که تصاویری را از بافت های داخلی خود مشاهده کرده بودند.

این محققان نتیجه گرفته اند که فناوری تصویربرداری پزشکی می تواند برای کمک به تغییر رفتارهای نامطلوب افراد و کاهش خطرات بیماری به کار گرفته شود و برای رشد این حوزه، بایستی سرمایه گذاری کرد.

آن ها می گویند: اسکن ها و تصویربرداری پزشکی، امروزه به طور گسترده توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند. با جمع‌آوری تحقیقات موجود، مطالعه ما حاکی از آن است که نشان دادن نتایج چنین تصاویر و اسکن هایی به بیماران برای برجسته کردن وضعیت سلامتی آن ها می‌تواند این بیماران را تشویق کند تا به شیوه‌ای سالم‌تر رفتار کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله معتبر جهانی و دسترسی آزاد PLOS Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا