تلاش برای مهار شایع ترین علت کوری در کهنسالی

به گزارش سیناپرس، تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا Macular degeneration))، شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری، بخش ماکولا یا لکه زرد، بخش حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح که برای کارهای دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است، تخریب می‌ شود. 

انجمن متخصصان شبکیه چشم آمریکا (ASRS) اعلام کرد تشخیص و مراقبت زودهنگام تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن اغلب می تواند پیشرفت آن را که علت اصلی از دست دادن بینایی در بسیاری از افراد مسن است، متوقف کند.

به باور متخصصین، سن عامل خطر اصلی برای تباهی لکه زرد است و این خطر برای افرادی که سابقه خانوادگی دارند افزایش پیدا می کند. سایر عوامل افزایش خطر ابتلا به این عارضه شامل سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات است. بنابراین با آگاهی از عوامل خطر این بیماری و علائم آن می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. 

افراد مسن باید مراقب خطوط صاف که تغییر یافته یا موج دار شده، باشند. آنها باید هر بار یک چشم را پوشانده و به چارچوب در یا صفحه شطرنجی نگاه کنند. به گزارش سیناپرس، اگر خطوط مواج یا تاب دار به نظر برسند، ممکن است نشانه ای از تباهی لکه زرد باشد. به گزارش sinapress، برای بررسی دقیق این موضوع علاوه بر نگاه به چارچوب در یا صفحه شطرنجی می توان از یک صفحه شبکه Amsler که دارای خطوط سیاه روی یک کاغذ سفید با یک نقطه در وسط است، استفاده کرد. 

در کنار این آزمایش، کهنسالان باید به تاری دید مرکزی توجه کنند که باعث می شود نتوانند به وضوح چهره دیگران را ببینید. مراقب رنگ هایی باشند که محو یا کدر به نظر می رسند. اگر متوجه کاهش شدت یا روشنایی شدید رنگ شوند، باید برای بررسی چشمان خود به چشم پزشک مراجعه کنند. 

دکتر فیلیپ فرونه (Philip Ferrone)، رئیس انجمن متخصصان شبکیه چشم آمریکا در این رابطه گفت اینگونه بیماران باید هرچه زودتر برای تشخیص علائم تباهی لکه زرد یا هر گونه بیماری شبکیه اقدام کنند که در آن صورت می توان علت علائم را تعیین کرده و مشکل را کنترل کرد یا درمان های پیشرو برای محافظت از بینایی را به کار برد.

به گزارش سیناپرس، به گفته دکتر فرونه، پیشرفت در فناوری تصویربرداری و درمان‌ های جدید از جمله تزریق چشمی با داروهای درمان ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی به این معنی است که اغلب اوقات می ‌توان از کاهش بینایی و کوری پیشگیری کرد، بنابراین شناسایی اولین علامت یا علائم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: consumer.healthday 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا