سال آینده عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی به معنای مطلق محقق می شود

یونس پناهی در نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌ها از سوی معاونت تحقیقات و فناوری، بیان داشت: بر اساس قانون پرداخت اعتبارات، اگر پایان نامه‌ها در دل پژوهش قرار گیرد، می‌توانیم از آن حمایت کنیم اما اکنون کار سخت پیش می‌رود زیرا پول پژوهش و پایان‌نامه در اختیار آموزش است.

وی افزود: تحقیقات دیده‌بان حوزه سلامت است. ما اعتقاد داریم اگر کسی بخواهد در حوزه سلامت حرفی بزند باید «evidence» آن بر اساس تحقیق و پژوهش باشد. در دانشگاه‌ها تحقیقاتی پسندیده است که مشکلی را در حوزه سلامت در کشور و دانشگاه حل کند.

پناهی با بیان این‌که پژوهش پاسخگو، پژوهشی برگرفته از نیاز آن منطقه است، ابراز داشت: زمانی فکر می‌کردیم هر آن‌چه که به چاپ برسد، پژوهش است، بعدها هم بسیاری از اوقات این مقالات چاپ شده را به عنوان پایان‌نامه ارایه می‌دادند، اما این چیزی نیست که ما اکنون در کشور به آن نیاز داشته باشیم. ما اکنون منابع و عمر محدود داریم و تحریم نیز در کشور وجود دارد و با چنین شرایطی، می‌خواهیم زندگی کنیم پس باید پژوهش‌های ما از مدلی که وجود دارد، فاصله بگیرد.

این مقام مسوول ابراز داشت: موضوع پایان نامه یک موضوع آموزشی است و در اختیار این معاونت (آموزشی) قرار دارد،  یکی از مشکلات ما این است که پایان‌نامه باید پژوهشی شود و این موضوع را باید در سطح وزارت بهداشت حل کنیم.

پناهی با تاکید بر این‌که پایان‌نامه، یک گردش کار در حوزه آموزش می‌خورد و در انتهای کار به حوزه پژوهش می‌آید، خاطرنشان کرد: مشکلات ما در حوزه پایان‌نامه‌ها به دلیل عبور کردن از مسیری غیر از پژوهش است اگر ما این مدل را حل کنیم می‌توانیم به نتایج بسیار اثرگذارتری دست پیدا کنیم زیرا هزینه‌های قابل توجهی از پایان‌نامه‌ها در داخل معاونت تحقیقات نهفته است.  

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص استانداردهای لازم برای ارایه یک پایان‌نامه خوب، بیان داشت: از نظر من برای یک پایان‌نامه خوب، استانداردی نداریم و موفقیت در این حوزه به استانداردی که گروه تعیین می‌کند، باز می‌گردد. ما نمی‌توانیم این جا بنشینیم و استانداردی برای پایان‌نامه تعریف کنیم زیرا موفقیت در این حوزه بستگی به سطح استاد، امکانات دانشگاه و سؤالات مطرح شده در گروه دارد.

باید پایان نامه‌ها نیازمحور باشد و حداقل بتواند نیاز همان گروه را رفع کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر نیازمحور بودن پایان‌نامه‌ها، گفت: باید پایان نامه‌ها نیاز محور باشد و حداقل بتواند نیاز همان گروه را رفع کند. کتاب من زمانی ارزش دارد که ۱۵ درصد «reference» (ارجاعات) از آن خود فرد باشد و در این زمینه کتاب‌های ساده‌تر بنویسد و تحقیق کند. عضو هیات علمی باید بتواند ۱۰ دقیقه از ارایه یک‌ونیم ساعته خود را در خصوص فعالیت‌هایی که خودش در آن حوزه انجام داده است اختصاص دهد.

این مقام مسؤول به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اضافه کرد: اگر این نگاه در اعضای هیات علمی ما باشد که در نشست‌های درسی خود حتما از فعالیت‌های تشخیصی و تحقیقی خود صحبت کنند، آن زمان به پایان‌نامه و تحقیقات تا این حد بیگانه نگاه نخواهیم کرد.

کمیته اخلاق باید نگاه پیشگیرانه و تصویب به موقع داشته باشد

پناهی به کمیته اخلاق اشاره کرد و ابراز داشت: کمیته اخلاق وظیفه‌اش تصویب و نظارت در انتهای کار است، دوستان کمیته اخلاق نباید در گردنه بمانند تا فرد تخلف کند و بعد با او برخورد کنند.

وی بر پیشگیری در کمیته اخلاق تاکید کرد و یادآور شد: ما باید در این حوزه، پروسه پیشگیرانه و تصویب به موقع داشته باشیم و اگر مصوبه‌ای در این کمیته تصویب شد باید پشتیبان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دانشجویی در خصوص پذیرش مقاله، گفت: نباید دغدغه پذیرش مقاله را داشت در صورتی که مقالات قوی و در راستای نیاز و با موضوع جدید باشد، ما در این حوزه مجلاتی بسیاری داریم که محتوا و مطلب ندارد و باید جلوی آن‌ها را گرفت.

عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی به معنای مطلق را خواهید دید

این مقام مسوول در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌ها از سوی معاونت تحقیقات و فناوری، بیان داشت: بر اساس قانون پرداخت اعتبارات، اگر پایان نامه‌ها در دل پژوهش قرار گیرد، می‌توانیم از آن حمایت کنیم اما اکنون کار سخت پیش می‌رود زیرا پول در اختیار پژوهش و پایان‌نامه در اختیار آموزش است. اطمینان داشته باشید در سال آینده عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی را به معنای مطلق خواهید دید اگر موضوع تحقیقاتی مشکلی از ما را حل کند به اندازه کافی موجودی در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

پناهی در خصوص پزشک پژوهشگر و دستیار گفت: ذات کار بسیار خوب است و در دنیا مشابه آن وجود دارد اما این‌که شما روی جمعیت خاص، کاری را تعریف کنید به صلاح نیست. نکته دوم در این خصوص این‌که من معاون تحقیقات هستم و در مورد معاون آموزشی و درمان نمی‌توانم تصمیم بگیرم. ما در این خصوص به دنبال اصلاح هستیم و در شورای تخصصی این موضوع دنبال می‌شود. اگر به یک شکل مناسب برسیم که بتوانند همه از آن استفاده کنند قطعا این راه را ادامه خواهیم داد.

تدوین بخش‌نامه‌هایی در خصوص بنیاد ملی نخبگان و پایان‌نامه‌ها

وی از تدوین بخش‌نامه‌هایی در خصوص بنیاد ملی نخبگان خبر داد و گفت: بخش نامه‌ای را نیز برای پایان نامه‌ها در دست تدوین داریم. ما در مجلس این قول را داده‌ایم که پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های فناورانه، حل مشکل و پاسخگو ببریم. هیچ کجای دنیا مرسوم نیست ما کلی دانشمند یک درصد در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و در همان حوزه بسیاری از نیازهای ما از خارج کشور تامین شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت مقالات، ابراز داشت: در دنیا به فردی می‌گویند استاد که در حوزه تخصص خود کشفی ارایه داده است و یا مشکلی را حل کرده باشد، صرفا دادن مقاله فایده ندارد و تولید دانش مرجعیت علمی و مقاله نیز در جای خود قرار دارد، اما به واقع در تحقیق و پژوهش مقاله وسیله و مسیر است اما هدف نیست.  در تحقیقات، مقاله مانند کاه است اما هدف اصلی گندم و برنج است، هر دو خوب است اما ما نباید به هدف کاه، گندم بکاریم.

این مقام مسوول یادآور شد: به شدت موافق تولید دانش و تولید علم هستم اما این هدف نهایی نیست، مهم رسیدن به دانش پاسخگو و رفع مشکل است

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا