ترکیه کار ما را در برند سازی زیورآلات دشوار کرده است
به گزارش سیناپرس، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی» روز بیست و هفتم دی ماه سال جاری در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزارشد.
گفتنی است، در این جلسه دکتر پویا محمودیان، معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، عليرضا همتي، معاون ساماندهي و توانمندسازي صندوق کار آفرینی امید، محمدرضا محمودی، خالق و مالک برندهای چکش فلزی و ترسه، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی به تبادل نظر در راستای برگزاری این رویداد پرداختند.
هنر و فرهنگ دلیل تمایز محصولات ایران با دیگر کشورهاست
ایمانی در ابتدای این جلسه با اشاره به نگرش فرهنگی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در پیشبرد این رویداد گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در هر موضوعی که وارد می شود نگاه فرهنگی به آن بحث دارد. زیرا آنچه که محصول ما را با دیگر محصولات متمایز و آن را در عرصه رقابت می اندازد، محصولات فرهنگی و هنر کشورمان است که در نهایت توسعه فرهنگ و هنر را در عرصه ملی و بین المللی به همراه دارد.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: امروز باید به دنبال جایگاه فرهنگی مشخص در کشور باشیم و مساله مهمی چون صنایع فرهنگی و فناوری های نرم را در کشور گسترده کنیم. ما رویکرد فرهنگی و هنری را در این رویداد دنبال می کنیم چراکه به اعتقاد من آن چیزی که می تواند ما را در دنیا معرفی کند، همان رویکرد فرهنگی هنری است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با اغلب دستگاه هایی که درباره این رویداد رایزنی کردیم استقبال کردند و امیدواریم که در یک فعالیت هماهنگ بین دستگاهی «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی» در بستر شکوفایی استعدادهای هنرمندان به ثمر برسد. اگر این اتفاق رخ دهد در حوزه صادرات می توانیم پویاتر عمل کنیم و من اطمینان می دهم که نهاد های دولتی استقبال می کنند.
بازارسازی برای هنرمندان؛ نتیجه یک رویداد
در ادامه محمودیان با اشاره به اهمیت این رویداد در بازارسازی برای هنرمندان گفت: جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی از فعالیت هایی است که جذابیت های بسیاری برای مخاطبان خود دارد و ما در وزارتخانه با تمام توان در کنار مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هستیم.
وی افزود: با توجه به فعالیت های بزرگی که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی رقم زده است، مانیز ماحصل نتایج مسابقه را در اختیار دست اندرکاران و تیم این جایزه می گذاریم تا در مرحله اجرا و تولید نیز در این مجموعه قرار بگیرند.
محمودیان درباره به جام جهانی قطر و تحت شعاع قرار گرفتن جزایر کیش و قشم گفت: قطعا علاوه بر برنامه ریزی هایی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، این نقطه شروع خوبی برای صادرات، بازاریابی و بازارسازی از ماحصل این مسابقه است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اطلاع رسانی وسیع از «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی» افزود: از آنجایی که عنوان معاون دفتر غرب آسیای منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایعدستی را دارم درباره این جایزه اطلاع رسانی های گسترده ای می کنیم. همچنین قرار است در 31 استان نیز اطلاع رسانی سراسری انجام شود.
محمودیان درباره رویاهای مدنظر خود برای فعالیت های پسین این جایزه گفت: این اقدام در زمینه توسعه اشتغال برای جوانان به ویژه بانوان بسیار تاثیر گذار است که برنامه های بعدی زیادی را می توان برای آن متصور شد و می توانیم در بازارهای پسا کرونا نیز برنامه ریزی هایی داشته باشیم.
در ادامه این نشست محمودی خالق و مالک برندهای چکش فلزی و ترسه در ادامه با اشاره به نگرش های کلیشه ای در طراحی هنر جواهرسازی گفت: آنچه که مشهود است ما تنها ادامه دهنده راه پیشینیان بودیم. اما امروزه جوانان کارهای نویی را به ثمر می رسانند و باید این ایده ها و طراحی های نو جهت دهی شوند. غالبا از بعد هنری نگاه می کنند و سر رشه ای از تجارت ندارند.
این فعال در عرصه زیورآلات گفت: این عرصه ظرفیت این را دارد که به صورت جدی می توان فعالیت کرد؛ مشکل اصلی ما در زمینه صنعت جواهر و زیورآلات طراحی است که تنها باید به بعد زیبایی شناسی آن نگاه کرد. این رویداد چالشی مفید است تا بتوانیم به ابعاد دیگر این جریان نگاه کنیم.
وی طراحی در بحث زیورآلات را به سان شناخت آناتومی بدن دانست و گفت: باید مسیر طراحی استاندارد را برای هنرمندان باز کنیم و آن ها را در یک رویه مشخص قرار بدهیم و به ابعاد دیگر این حوزه توجه جدی تری داشته باشیم. الهام گیری از تمدن های دیگر یکی از این ابعاد است؛ صنعتگران ما عموما ریشه ای عمل نمی کنند به همین دلیل جریان مهمی ایجاد نمی کند. وقتی طراحی کاربردی باشد به مسیر جریان سازی می افتد.
به گفته محمودی هنرمندان ما باید بدانند که هنوز اطلاعات کافی ندارند در بسیاری از موارد نمی دانند ما باید ساز و کاری که دنیا رفته است را برای هنرمندان خود بچنیم و بعد از آن باید سیاست های دیگری برای یکه تازی تدبیر کنیم. با وجود ترکیه کار ما برای برند سازی جواهر و زیورآلات سخت شده است و اگر نتوانیم از این زمان نهایت بهره لازم را ببریم همین توان موجود را هم از دست می دهیم.
به گفته محمودی، امروزه ما فقط در این صنعت حضور داریم و فعال نیستیم. اگر بتوانیم بر اجزای تعیین شده این جایزه را فعال تر کنیم اتفاقات خوشایندی رخ می دهد.
No tags for this post.