کارآفرینی گردشگری دریچه‌ای برای اشتغال در کشور

نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و فعالان حوزه کارآفرینی، در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد. سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در این کنفرانس اظهار داشت: درآمدهای ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینه‌های خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، می‌توانیم به احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، می‌تواند برای اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی در کشور مؤثر باشد.

مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، می‌تواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیت‌های کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانسته‌اند فعالیت‌های حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیت‌های حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهارداشت: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق می‌شود.

مقیمی در ادامه به آورده‌های گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستاها و شهرها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حمل‌ونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه می‌تواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند.

رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند.

جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در این کنفرانس ملی با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم.

یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی و فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و افزود: جلوه‌های متنوعی که حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ در حالی که این تنوع می‌تواند منبعی برای حل مشکلات جامعه‌های محلی در کشور باشد. به همین منظور نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.

ابراهیم بای سلامی، دبیر علمی این کنفرانس نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت کارآفرینی گردشگری، گفت: کارآفرینی در حوزه گردشگری یک مکتب است که به تمام ابعاد انسانی، محیط‌زیستی و اخلاقی توجه دارد و از ابزار و فناوری‌های جدید نیز در این راستا بهره می‌برد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری، افزود: دانشگاه علاوه بر تربیت دانشجویان، یک رسالت اجتماعی هم دارد که باید برای توسعه کشور گفتمان‌سازی کند و مشورت‌های لازم را به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران ارائه دهد.

وی گردشگری را بهترین مسیر برای تحقق کارآفرینی اجتماعی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با علم و دانش، بتوان فقر و بیکاری را از بین برد. به گفته سلامی، بیش از ۵۰ مقاله در این کنفرانس پذیرفته شده است که در مجلات معتبر نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منتشر خواهند شد.

سلامی همچنین از ایجاد دبیرخانه دائمی کنفرانس کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد: نخستین کنفرانس بین‌المللی با همین عنوان در سال ۱۴۰۱ با استفاده از تجارب بین‌المللی و با حضور متخصصان و داخلی و خارجی برگزار شود.

دیگر سخنران این کنفرانس، دکتر علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که به اهمیت کارآفرینی در حوزه گردشگری پرداخت و توجه به گردشگری و کارآفرینی در این حوزه را برای فقرزدایی و مشارکت اجتماعی و توانمندسازی مهم برشمرد. وی توجه به تاریخ گردشگری را برای ترسیم مسیر گردشگری ضروری دانست.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا