خطر جدی سرایت کرونا از گوزن به انسان

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو اعلام کردند که گوزن ها ممکن است یک خطر بالقوه برای ویروس کرونا باشند، به این معنی که کووید می‌تواند در بدن آنها زنده مانده و به انسان سرایت کند.
به گفته مقامات بهداشتی ایالات متحده، بر اساس شواهد به دست آمده، می ‌دانستیم که گوزن ها در طبیعت در معرض خطر کرونا قرار خواهند گرفت و این ویروس می ‌تواند از گوزنی به گوزن دیگر منتقل شود. 
اگر این سرایت به صورت یک چرخه ادامه یابد، منبع بالقوه جدیدی از کرونا به وجود خواهد آورد که به انسان نیز سرایت می کند. این موضوع بدان معناست که کنترل کووید-۱۹ نه تنها در انسان ها بلکه در گوزن ها نیز باید صورت گیرد و این امر می تواند برنامه های کاهش و کنترل آتی کرونا را پیچیده کند.
تحقیقات جدید ثابت می کند که ویروس کرونا سه جهش را در بیش از یک سوم از ۳۶۰ گوزن مورد مطالعه تجربه کرده است. همچنین شواهدی از انتقال ویروس بین گوزن‌ ها وجود دارد که نشان می‌ دهد گوزن‌ ها ممکن است ظهور گونه‌ های کشنده ‌تری را تسهیل کنند.
به گزارش سیناپرس، توالی یابی ژنومی نشان داد که سویه های کرونای موجود در گوزن ها با بیماران محلی مبتلا به کووید در اوهایو مطابقت دارند. دانشمندان اکنون در حال آزمایش نمونه های بیشتری برای بررسی انواع جدید و همچنین قدیمی تر هستند. شواهد نشان می دهند  که گونه ای جدید در حال شکل گرفتن است که شاید برای مدت  های طولانی در گوزن‌ های وحشی زنده بماند.
با این حال محققان اعلام کردند که نمی ‌دانند این گوزن‌ها چگونه به کرونا مبتلا شده‌اند اما تجزیه و تحلیل‌ ها نشان می ‌دهد که نوع ویروس B.1.2، غالب در اوهایو در ماه‌های اولیه سال، چندین بار در جمعیت‌ های گوزن های محلی پخش شده است.
پروفسور بومن استاد دانشگاه ایالتی اوهایو و محقق ارشد این پژوهش ها در این باره گفت: تئوری ما این است که انسان‌ها این ویروس را به گوزن‌ها منتقل می کنند و ظاهراً این اتفاق چندین بار انجام شده است و ما شواهدی از شش گونه ویروسی مختلف در جمعیت گوزن ها داریم. 
در ادامه تحقیقات، پژوهشگران بین یک تا سه بار از مکان های گوزن ها نمونه برداری کردند که بر اساس یافته ‌ها، محققان تخمین می ‌زنند که شیوع عفونت کووید بین ۱۳.۵ تا ۷۰ درصد در بین گوزن ‌ها در ۹مکان متفاوت است. به گزارش سیناپرس، پروفسور بومن معتقد است که اگر گوزن به عنوان یک مخزن ویروسی برای کووید عمل کند، منجر به یکی از دو پیامد احتمالی خواهد شد. اول، کووید در گوزن جهش می ‌یابد و منجر به انتقال گونه‌ های جدید به گونه‌ های دیگر، از جمله انسان می ‌شود. دوم اینکه این ویروس می تواند در گوزن ها بدون جهش زنده بماند در حالی که به طور همزمان در انسان به تکامل خود ادامه می دهد.
به گزارش سیناپرس این تیم تحقیقاتی در انتها اعلام کرد: این یافته ها نشان می دهد که ویروس کرونا ظرفیت انتقال در حیات وحش را دارد و به طور بالقوه مسیرهای جدیدی را برای تکامل باز می کند.
شرح کامل این پژوهش ها در مجله Nature منتشر شده است.
مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا