چرا رازهای خانوادگی افشا می شود؟

به گزارش سیناپرس، بسیاری از خانواده ها رازهایی دارند که برای حفظ آن تلاش کرده و معمولا این کلید واژه والدین خطاب به فرزندان در همه خانواده ها دیده می شود که این مسايل را به هیچ عنوان با کسی در میان نگذارید. البته در اکثر موارد تلاش های انجام شده بی فایده بوده و یکی از اعضای خانواده این راز را با دیگران به اشتراک گذاشته و همه چیز را خراب می کند.  حال این سوال مطرح می شود چرا برخی افراد یک راز خانوادگی را به اشتراک می گذارند؟ در توضیح علمی این موضوع، دلایل متعددی مطرح است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

۱. حفظ راز بسیار دشوار است

برخی از اسرار، مانند موارد مربوط به مسائل مالی، اعتیاد، سوء استفاده یا اختلافات داخلی خانوادگی، ممکن است دارنده راز را مضطرب و منزوی کند. اگر نگه‌ داشتن راز خانوادگی به تنهایی سخت باشد، یک دارنده راز ممکن است آن را به امید یافتن حمایت، تشویق و حتی کمک با دیگران در میان بگذارد. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت در حالی که به اشتراک گذاشتن یک راز ممکن است آرامش بخش باشد، این عمل ممکن است باعث شود که دارنده راز به دلیل خیانت به اعتماد دیگران احساس گناه کرده و اگر به اشتراک گذاشتن راز به آرامش مورد انتظار منجر نشود، ناامید شود.

۲. کمک به فردی در یک موقعیت مشابه

ممکن است شخصی در پاسخ به اینکه یکی از عزیزانش راز مشابه خودش را فاش می کند، یک راز خانوادگی را برای وی فاش کند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است مصرف مواد مخدر توسط یکی از والدین خود را پس از اینکه دوستی سابقه خانوادگی مصرف مواد را با وی به اشتراک بگذارد، افشا کند. در این سناریو، به اشتراک گذاشتن راز می تواند پیوند بین دوستان را عمیق تر کرده و در عین حال شبکه کوچکی از درک متقابل ایجاد کند. دوستانی که رازهای مشابهشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند ممکن است احساس امنیت کرده و اطمینان داشته باشند که تجربیات یکدیگر را قضاوت نخواهند کرد و چون هر دو طرف اطلاعات حساسی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، اطمینان دارند که هیچ کدام راز دیگری را منتشر نمی کند.

۳. افشای راز برای دریافت کمک

در این شرایط، یکی از اعضای خانواده ممکن است رازی را فاش کند تا به به خانواده خود کمک کند. این افشای راز می توانددر مواردی مانند  کمک برای یک موضوع خطرناک یا ریشه دار باشد. برای مثال کودکی که پنهان می کند در خانه اش کمبود غذا وجود دارد، یا همسری که آزار عاطفی را تحمل کرده و دم نمی زند، ممکن است سرانجام با هدف دریافت کمک های حقوقی و اقتصادی از بیرون، این راز را با سایر افراد در میان بگذارد. 

۴. استفاده از راز به عنوان اهرم

نگه داشتن راز نوعی اهرم قدرت بر علیه کسانی است که می خواهند این راز پنهان بماند. دانستن یک راز خانوادگی به دارنده راز قدرت تسلط بر یکی از افراد یا کل خانواده را می دهد. به گزارش سیناپرس، یکی از اعضای خانواده ممکن است از این اهرم استفاده کرده و آن راز را به عنوان تنبیه یا انتقام فاش کند. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است هرگز راز را فاش نکنند، اما همواره طرف مقابل را به افشای این راز تهدید می کنند. برای مثال، ممکن است اگر یکی از اعضای خانواده دچار اعتیاد شده و با ترک مواد مخالفت کند، یکی دیگر از اعضای خانواده، وی را تهدید به افشای این راز کرده و در نهایت فرد معتاد برای اقدام جهت ترک، تحت فشار قرار گیرد.
در خاتمه باید به این موضوع توجه کرد که در همه  خانواده ها رازهایی وجود دارد اما درک اینکه چرا مردم شروع به به اشتراک گذاشتن آنها می کنند می تواند باعث ایجاد همدلی در خانواده در مورد وظیفه مهم عبور از مرز بین حفظ حریم خصوصی و حفظ امنیت و سلامت همه شود.

مترجم: رضوان خندان
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا