مطالعه علمی قدیمی ترین نسخه قران کریم

در پی بررسی های علمی و آزمایش تعیین قدمت روی دو صفحه از جنس پوست آهو که روی آن آیاتی از قران کریم نوشته شده است ، مشخص شد که این قرآن قدیمی ترین نسخه موجود در جهان محسوب می شود . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این زمینه ، نتایج آزمایش های تعیین سن انجام شده با روش رادیو کربن روی این نسخه خطی ، مشخص کرد که قران فوق الذکر در فاصله میانی سال های 568 تا 645 میلادی ( سال 645 میلادی  برابر با سال 24 هجری است ) نوشته شده است .

گفتنی است این نسخه خطی بسیار ارزشمند در دانشگاه بیرمنگام University of Birmingham نگهداری شده و به نظر می رسد که در فاصله کمی پس از وفات پیامبر گرامی اسلام نوشته شده است . بر اساس نتایج آنالیز های علمی صورت گرفته برای تخمین قدمت این نسخه خطی ، می توان این نمونه را یکی از قدیمی ترین نسخ خطی باقی مانده از این کتاب مقدس و آسمانی دانست . بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، نسخه موجود ، بخش هائی از سوره های هجدهم تا بیستم قران کریم را شامل شده و به سبک قدیمی خط حجازی نوشته شده است . گفتنی است این ورقه های پوستی دارای تکنیک ساخت یکسانی بوده و در ادامه یکدیگر هستند و قدمت آن ها به اواخر قرن هفتم میلادی باز می گردد .

در همین زمینه  دیوید توماس David Thomas  از پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام در یک گفتگوی خبری اعلام کرد : " نتایج آزمایش رادیو کربن انجام شده روی این صفحات نوشته شده ، نتایجی شگفت انگیز و خیره کننده در پی داشته و نشان دهنده اهمیت بیش از حد این صفحات که بخشی از گنجینه موزه دانشگاه را تشکیل می دهد است . این نسخه خطی قران به سال های نخست ظهور اسلام تعلق دارد . "

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا