رنگ مدفوع،خبر می دهد از درد درون

به گزارش سیناپرس به نقل از express، شکل و شمایل مدفوع در زمان های مختلف و بسته به نوع غذایی که فرد می خورد، متغیر است و به این واسطه می توان با بررسی رنگ و شکل مدفوع، بیماری های احتمالی که ممکن است در بدن بروز کند، تشخیص داد. البته در بیشتر مواقع کمی تیره تر یا روشن تر از حد معمول بودن رنگ مدفوع نگران کننده نیست و بسته به موادغذایی مصرف شده طبیعی است. 

روده ها نقش کلیدی در سیستم گوارشی بدن ایفا می کنند و علاوه بر هضم انواع موادغذایی، موادمغذی آنها را جذب کرده و زوائد آن در قالب مدفوع از بدن دفع می شود. درست است که مواد زائد به صورت مدفوع از بدن دفع می شوند و به کار نمی آید، اما بررسی دقیق تر مدفوع به بررسی کیفیت سلامت بدن هم کمک می کند.

مدفوع سبز رنگ

در صورتی که مدفوع سبزرنگ بود ممکن است به دلیل وجود رنگدانه صفراوی باشد که به درستی تجزیه نشده اند. به گزارش سیناپرس، این اتفاق زمانی رخ می دهد غذا به سرعت در روده بزرگ حرکت می کند مانند زمانی که فرد دچار اسهال می شود. اگر دچار اسهال شده اید، باید به سرعت درمان شوید و آب کافی در شبانه روز مصرف کنید و تا جایی که می توانید غذا بخورید. 
البته رنگ سبز مدفوع می تواند به دلیل سبزیجات برگ سبزی هم که می خورید یا غذاهای سبزرنگی چون نوشیدنی های طعم دار یا مکمل های آهن باشد.

رنگ روشن، سفید یا رسی

به گزارش سیناپرس، رنگ روشن، سفید یا رسی مدفوع نشانه کمبود صفرا در مدفوع است که ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری صفراوی باشد. این رنگ ها ممکن است همچنین به دلیل مصرف داروهای خاصی چون داروهای ضداسهال یا داروی بیسموت باشد. در این موارد، ممکن است مدفوع رنگ روشن یا مایل به زرد باشد. برخی نیز از کم رنگ بودن غیرمتعارف مدفوع شکایت می کنند که حتما باید پزشک را در جریان بگذارند

زرد، چرب و بدبو

دفع چربی اضافی در مدفوع مانند اختلال در جذب به عنوان مثال، بیماری سلیاک باعث ایجاد مدفوع چرب، چرب و بدبود می شود. این به دلیل مصرف بیش از حد گلوتن مانند نان و غلات یا به دلیل عدم تحمل گلوتن توسط بدن است.

مدفوع سیاه

خونریزی مجاری فوقانی سیستم گوارش مانند معده ممکن است باعث سیاه شدن مدفوع شود. البته اگر زمانی مشاهده کردید که مدفوع شما به رنگ سیاه تغییر رنگ داده، نگران نشوید چرا که حتی خوردن غذاهای تیره رنگ مانند بلوبری یا توت های سیاه یا شیرین بیان می تواند مدفوع را به رنگ تیره درآورد. 
گاهی نیز سیاه شدن مدفوع می تواند به دلیل مصرف بیش از اندازه مکمل های آهن یا قرص های بیسموت باشد. گاهی نیز مدفوع سیاه به دلیل ابتلا به بیماری هایی چون سرطان روده باشد. بنابراین در صورت مشاهده چنین علامتی با پزشک مشورت کنید.

مدفوع قرمز روشن

مدفوعی که به رنگ قرمز روشن باشد، می تواند نشانه خونریزی در مجاری گوارشی تحتانی باشد. به گزارش سیناپرس، این رنگ قرمز می تواند به دلیل خونریزی وسیع از روده بزرگ یا مقعد باشد که اغلب به دلیل بروز هموروئید اتفاق می افتد. البته به خاطر داشته باشید که این رنگ قرمز می تواند به دلیل مصرف غذاهای قرمز رنگ، چغندر یا لبو، آب یا سوپ گوجه فرنگی، ژلاتین قرمز یا نوشیدنی های قرمز رنگ باشد. 

 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا