آیا ورزش هم برای قلب خطرناک است ؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس همین یافته‌ها، آن دسته از ورزشکارانی که در ورزش‌های مختلط مانند فوتبال، راگبی یا نت بال شرکت می‌کنند بیشترین خطر را در مقایسه با آن‌هایی که به ورزش‌های استقامتی مانند اسکی یا قایقرانی می‌پردازند، تجربه می‌کنند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فعالیت بدنی، می‌تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد و به کاهش بیماری و مرگ بینجامد. اما به اعتقاد دانشمندان، آستانه‌ای وجود دارد که فراتر رفتن از آن، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند با بروز مشکلات قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط باشد.ریتم قلب نامنظم یا به قول پزشکان «فیبریلاسیون دهلیزی»، یک بیماری قلبی است که می‌تواند خطر سکته، نارسایی قلبی و سایر مشکلات مربوط به قلب را افزایش دهد.

در این پژوهش، محققان انگلیسی به رهبری دانشگاه کانتربری کرایست چرچ مطالعات مختلف موجود در این زمینه را بررسی کردند تا تأثیر ورزش‌های مختلف را بر بروز مشکلات قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی متوجه شوند.

آن‌ها 13 مطالعه مختلف انجام شده در بین سال‌های 1990 و 2020 را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعات در مورد ورزش‌های گوناگونی از جمله دوچرخه سواری، دو و میدانی، شنا، اسکی اسکاندیناوی، قایقرانی، فوتبال، راگبی و نت بال بودند که در آن‌ها داده‌های مربوط به حدود 70 هزار نفر بررسی شده بود.

بررسی‌های محققان روی این داده ها نشان داد خطر بروز فیبریلاسیون دهلیزی در بین ورزشکاران 2.46 برابر بیشتر از افراد غیر ورزشکار است. به گزارش سیناپرس، ارزیابی‌های بیشتر این مطالعه نشان داد که خطر ابتلای ورزشکاران جوان‌تر (کمتر از 55 سال) به بیماری فوق در مقایسه با ورزشکاران مسن (55 سال به بالا)، حدود 4 برابر بیشتر است.

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران شرکت کننده در ورزش‌های مختلط نسبه به ورزش‌های استقامتی بیشتر است.
این نتایج جالب که احتمال بالای بروز مشکلات قلبی را در ورزشکارانی که بیش از حد به خود فشار می‌آورند نشان می‌دهند، در نشریه بین المللی British Journal of Sports Medicine منتشر شده‌اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا