زنان دارای سندرم تخدان پلی کیستیک بیشتر در معرض خطر کرونا هستند

به گزارش سیناپرس، بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است که  عمدتا به سیستم تنفسی حمله می کند ، اما این ویروس گاهی اوقات می تواند به روشی غیرقابل پیش بینی رفتار کرده و همچنین می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اعتقاد عمومی پژوهشگران بر این است که برخی افراد که از بیماری های خاصی رنج می برد نسبت به سایرین در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند.

مطالعات پیشین نشان داده بود که افراد کهنسال، افراد چاق و کسانی که دارای بیماری های مزمن زمینه ای هستند به احتمال زیاد بیشتر و شدیدتر به ویروس کرونا آلوده می شوند. یافته های جدید اما نشان می دهد به این فهرست باید زنان دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را نیز اضافه کنیم.
به گزارش سیناپرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک  یک اختلال هورمونی میان زنان در سن باروری است. زنانی که از این بیماری رنج می برند ، در تخمدان خود دچار کیست می شوند که این اختلال می تواند منجر به بروز ناباروری شود.

علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک  شامل افزایش وزن ، ریزش مو ، قاعدگی نامنظم ، خشکی پوست ، آکنه و …  است.  بر اساس  گزارش های مراکز درمانی در گوشه و کنار جهان، این سندرم از جمله اصلی ترین دلایل بروز ناباروری در بین زنان محسوب می شود.

چرا زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند؟

نتایج پژوهش منتشر شده در مجله غدد درون ریز اروپا (European Journal of Endocrinology) نشان می دهد میزان ابتلا به کرونا و بروز تبعات وخیم این بیماری در بین زنان مبتلا به سندرم فوق،  ۵۰ درصد بیشتر از سایرین مشاهده می شود.

به گزارش سیناپرس، در همین رابطه گروهی از پژوهشگران  دانشگاه بیرمنگام انگلیس ، عوامل کاردیومتابولیک مانند دیابت نوع دو ، بیماری کبد چرب غیر الکلی و فشار خون بالا را در این زنان مورد بررسی و کنترل قرار داده و مشخص شد با این اقدامات احتیاطی،  میزان عفونت به ۲۶ درصد کاهش پیدا می کند به همین دلیل می توان ادعا کرد زمانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک با بیماری های فوق الذکر  همراه باشد ، خطر و شدت عفونت افزایش می یابد.

برای انجام این مطالعه ، تیم محققان دانشگاه بیرمنگام  گروهی شامل ۲۱ هزار و ۲۹۲ زن مبتلا به سندرم  تخمدان پلی کیستیک و ۷۸ هزار و ۳۱۰ زن بدون این عارضه را مورد بررسی قرار دادند. به گفته پژوهشگران اگرچه در این مطالعات محرز شد که خطر ابتلا به کرونا در زنان دارای سندرم فوق بیش از ۵۰ درصد بیشتر از سایرین است اما برای درک شدت خطر ، مطالعات بیشتری باید انجام شود.
محققان در خاتمه ابراز امیدواری کردند که این امر باعث ترغیب سیستم مراقبت های بهداشتی به توجه بیشتر به مبتلایان به این بیماری شود.

مترجم: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا