رژیم غذایی و ورزش از دیابت دوران بارداری جلوگیری نمی کند

دانشمندان فعال در کالج کینگ لندن به تحقیقاتی در زمینه بیماری دیابت دوران بارداری و شرایط وقوع آن در بانوان مبتلا به چاقی دست زده اند و در طی این تحقیقات نتایجی به دست آمده است که می تواند تا اندازه ای برای این دسته از نسوان، ناامید کننده باشد.

در طول این تحقیقات مشخص شده است که علیرغم اینکه استفاده از رژیم غذایی صحیح و یا بهره گرفتن از مزایای ورزش منظم روزانه، بانوانی که پیش از دوران بارداری خود به چاقی مبتلا هستند نخواهند توانست تا از مزایای ضد دیابت این فعالیت ها بهره مند شده و در هر شرایطی در برابر بیماری دیابت دوران بارداری یا gestational diabetes، ضعیف خواهند بود.

جالب است بدانید که چاقی در کشورهای پیشرفته‌ ای مانند ایالات متحده آمریکا و انگلستان نیز بیداد می کند و این کشورها به ترتیب با ضریب حضور 34 و 25 درصدی بانوان مبتلا به چاقی در جامعه روبرو هستند. حال در طول دوران بارداری، اضافه وزن این افراد می تواند نقشی کلیدی را در ابتلا به بیماری دیابت مخصوص دوران بارداری ایفا کند.

در این تحقیقات تعداد یک هزار و 500 بانوی باردار مبتلا به چاقی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده بودند که برای جامع تر بودن این جامعه آماری شاهد وجود سه نوع بانوان سیاه پوست، سفید پوست و زرد پوست در میان این لیست بودیم. در طول آزمایش، این گروه به دو دسته متفاوت تبدیل شده بودند که دسته اول شامل 772 نفر بوده و با زندگی استاندارد و شرایط معمولی، دوران بارداری خود را سر می کردند ولی دسته دوم که شامل 783 نفر دیگر می شد از رژیم های غذایی ویژه ای و تمرین های نظارت شده ورزشی بهره می گرفتند.

رژیم غذایی این افراد شامل کاهش میزان مصرف کربوهیدارت ها و استفاده بیشتر از غذاهای غیر چاق کننده و سالم بود و رژیم ورزشی آنها نیز با مواردی مانند پیاده روی پر شده بود که در طول بازه زمانی با شیب معینی، مقدار آن بیشتر می شد. در پایان هر هفته نیز نتایج هر فرد در گروه خود به ثبت رسیده و آزمایش قند خون از افراد گرفته می شد.

در پایان مشخص شد که 26 درصد از کل جامعه آماری یعنی تعداد 332 نفر به بیماری دیابت دوران بارداری مبتلا شدند در حالی که  این امار تقریبا برای هردو گروه به صورت یکسان بود و در میزان ابتلا به دیابت دوران بارداری تفاوتی بین این دو گروه به چشم نمی خورد که این امر نشان دهنده عدم تاثیر رژیم غذایی و ورزشی بر ابتلا به این بیماری در بانوان باردار دارای اضافه وزن بود.

البته دانشمندان تاکید دارند که علیرغم این امر استفاده از این رژیم ها و فعالیت های ورزشی برای بانوان باردار مبتلا به چاقی باید به عنوان یک ضرورت شناخته شود زیرا مزایای این فعالیت ها برای بدن آنها بسیار زیاد بوده و تنها هدف از انجام آنها جلوگیری از دیابت دوران بارداری نبوده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا