فشار خون از ابتلا به آلزایمر پیشگری می کند

پژوهش های جدید نشان می دهد که فشار خون بالا باعث می شود تا فرد در معرض خطر کمتری از ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشته باشد اما این ارتباط ممکن است ناشی از مصرف داروهای ضد فشار خون بالا باشد .

جان کائوو (John Kauwe) از استادیاران زیست شناسی دانشگاه بریگهام یانگ (Brigham Young University) ایالات متحده امریکا و از محققان این تیم پژوهشی در این رابطه می گوید : " این احتمال وجود دارد که اثر حفاظتی در برابر بیماری آلزایمر در بیماران دارای فشار خون ناشی  از داروهای ضد فشار خون بالا باشد . "

در این پژوهش های جدید ، محققان به بررسی 17 هزار و هشت نفر بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر و 37 هزار و 154 نفر سالم و بدون نشانه های رایج  این بیماری پرداختند . این پژوهشگران در مطالعات خود ، ارتباط بین بیماری آلزایمر و برخی از شرایط و وضعیت سلامت بدن همچون بیماری های دیابت ، چاقی و کلسترول بالا را مورد بررسی قرار دادند . اما آن ها توانستند فقط به ارتباط قابل توجهی بین  فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دست پیدا کنند .

پل کرین (Paul Crane) استاد یار پزشکی داخلی دانشگاه واشنگتن و از دیگر محققان این تیم پژوهشی به توضیح این مساله پرداخته و می گوید : " نتایجی که ما به دست آورده ایم ، ممکن است برخلاف تصورات مردم باشد . ممکن است فشار خون بالا به عنوان عامل حفاظتی در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر عمل کند و یا ممکن است که مصرف داروهای ضد فشار خون بالا این اثر را در بدن فرد ایجاد کنند . "

جان کائوو در این رابطه اظهار داشت : " نتایج این پژوهش ها تا به امروز از معتبرترین نتایج به دست آمده در ارتباط علت و معلولی بین بیماری آلزایمر و این عوامل بالقوه محسوب می شوند . من تصور نمی کنم در شرایط وجود این نمونه ها ، نتیجه قابل توجه تری به دست آید . با این حال به نظر می رسد که تحقیقات بیشتری برای ارائه نظر قطعی در این رابطه لازم است . "

قابل ذکر است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Plos Medicine به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا