نقش تغذیه در سندرم تخمدان پلي کيستيک

سندرم تخمدان پلي کيستيک شایع‌ترین اختلالات غدد درون ریز  در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری است.نامگذاری این سندرم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

زنان مبتلا به این بیماری علایم شایعی مانند اختلالات قاعدگی ، علایم هیپرآندروژنیسم مانند پرمویی(هیرسوتیسم) و آکنه، ریزش مو و نازایی دارند و بیماران در معرض عوارض جدی بیماری مانند افزایش خطر سرطان آندومتر وپستان، دیس لیپیدمی، هیپرتانسیون، بیماری‌های قلبی وعروقی و دیابت هستند.این بیماری تقریباً در ۶ تا ۱۰ درصد همه زنانی که در سنین باروری هستند دیده می‌شود. علت بیماری مزبور مشخص نیست اما محققان بر این باورند که عوامل ارثی و دیابت در ظهور آن نقش دارند.

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است به دلیل مشکلات بوجود آمده در تخمک گذاری، برای باردار شدن با مشکل مواجه شوند. تشخیص زودهنگام و شروع درمان می‌تواند به پیشگیری عوارض طولانی مدت آن مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته کمک کند.

از آنجا که بعضي از متخصصین رژيم هاي غذايي پرپروتئين را در مبتلايان به سندرم تخمدان پلي کيستيک پيشنهاد می کنند، محققین کشورمان به مقايسه تاثير رژيم غذایی پرپروتئين و استاندارد در پيامدهاي انترو پومتريک، متابوليک و باروري در زنان مبتلا به این بیماری پرداخته اند.

لازم به ذکر است محققین مقالات منتشر شده در پايگاه هاي اطلاعاتيscience direct ، scopus و Pub med  بین سالهای 2000 تا 2014 را که در آنها کارازمايي هاي باليني به مقايسه دو رژيم پر پروتئين و استاندارد در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلي کيستيک پرداخته بود  .بررسی کردند.

بررسیها نشان می داد تفاوتي بين دو رژيم غذايي پر پروتئین و استاندارد در پيامدهاي انترو پومتريک وجود نداشت و در تمام مطالعاتي که با هدف کاهش وزن طراحي شده بودند، کاهش تستسترون، تستسترون آزاد و نمايه اندروژن ازاد و افزايش SHBG مشاهده شد. رژيم هاي غذايي استاندارد منجر به کاهش .HDL شده و رژيم غذایی پرپروتئين با کاهش کلسترول تام و کاهش نسبت کلسترول به HDL همراه بود.گفتنی است که به طور کلی کاهش وزن  , مستقل از ترکيب رژيم غذايي و ساير رژيم ها، باعث کاهش انسولين ناشتا، مقاومت به انسولين و پروفايل ليپيد می شد.
بنا به نظر محققان , رژيم غذایی پرپروتئين تنها منجر به بهبود جزيي و ناهماهنگ در متغيرهاي متابوليک می شود ولی کاهش وزن مستقل از رژيم غدايي منجر به فوايد باليني در زنان مبتلا به این بیماری مي شود.جزئیات بیشتر این تحقیق در فصلنامه علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي منتشر شده است.

 

محققین:شيشه گر فرناز, رمضاني تهراني فهيمه, ميرميران پروين, حاجيان سپيده, باغستاني احمدرضا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا