چرا اغلب زنان نویسندگان اول مقاله ها نیستند؟

در این مطالعه، میشائیل بندلز (Michael Bendels) و همکارانش از دانشگاه گوته (آلمان)، اطلاعات نویسنده های مقاله های چاپ شده بین سال های 2008 تا 2016 در 54 مجله از 68 مجله فهرست شده در شاخص نیچر (Nature Index) را استخراج کردند. مجله های فیزیک بدلیل اینکه نام نویسنده اول به طور معمول در آنها ارائه نمی شود، از این بررسی حذف شدند.

براساس نام کوچک افراد مشخص شد که 313 هزار و 894 نویسنده مقاله ها، مرد و 200 هزار و 280 نفر نیز زن بودند؛ همچنین جنسیت 179 هزار و 401 نویسنده (براساس نام کوچک) قابل تعیین نبود.

تجزیه و تحلیل دیگری نیز در مورد نویسنده اول / آخر مقاله انجام شد. نویسنده اول (first author)، معمولا یکی از اساتید دانشگاه است که بیشتر به تکمیل کار پژوهشی کمک می کند و نویسنده آخر (last author)، پژوهشگر ارشد مطالعه محسوب می شود.

پژوهش ها از لحاظ شاخصی تحت عنوان شاخص اعتبار (Prestige Index) ارزیابی شدند که بر این اساس، تعداد پژوهشگران زن که در جایگاه نویسنده اصلی جای گرفته بودند، بسیار کمتر از مردان بود. از 54 مجله، 49 مجله دارای شاخص اعتبار منفی بودند. همچنین از 32 کشور مورد بررسی، تنها در ایسلند و نیوزلند، وضعیت شاخص اعتبار مثبت بود.

واضح ترین تبعیض جنسیتی در بخش نویسنده آخر دیده می شود. تنها 18.1 درصد پژوهشگران زن در جایگاه نویسنده آخر (پژوهشگر اصلی) مطالعه جای داشتند.

نتایج این مطالعه که نابرابری جنسیتی قابل توجه در ذکر نام پژوهشگران زن در مقاله های علمی برجسته جهان را نشان می دهد، در PLoS ONE منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا