الزویر 26 مقاله ایرانی را حذف می کند

سخنگوی الزویر (Elsevier) عنوان کرد، تمامی این 26 مقاله بدلیل دستکاری (و تقلب در) داوری (peer-review manipulation) و بی نظمی های غیرقابل توضیح نویسندگان (unexplained authorship irregularities)، حذف / رترکت (retract) می شوند.

از 13 مقاله حذف شده در سال جاری، 10 مقاله در Journal of Hydrogen Energy  و 3 مقاله نیز در Results in Physics چاپ شده بودند.  

همچنین از 13 مقاله دیگری که درحال بررسی و در آستانه حذف شدن قرار دارند، 4 مقاله در Results in Physics، 4 مقاله در Journal of Crystal Growth، 3 مقاله در Journal of Alloys and Compounds و دو مقاله نیز در International Journal of Thermal Sciences و Fusion Engineering and Design منتشر شدند.

این مقالات بین سال های 2014 تا 2017 چاپ شده و متعلق به گروهی از پژوهشگران در ایران هستند. گفته می شود که یکی از اساتید دانشگاه آزاد، نویسنده مسئول (corresponding author) 24 مقاله حذف شده است. وی همچنین نویسنده مسئول 2 مقاله دیگری است که بدلیل سرقت ادبی، در سال جاری از مجله های اشپرینگر حذف شدند.

ناشران مهم جهان از جمله الزویر، اشپرینگر و بیومد سنترال از اواخر سال 2014 با مشکل داوری جعلی (fake reviews) مواجه و مجبور به حذف (رتکرت) صدها مقاله بدلیل دستکاری داوری شدند.

اما این سوال مهم مطرح می شود که چرا ناشران در مرحله بررسی دقیق / تخصصی (peer review) متوجه این داوری های جعلی نشدند؟ و اساسا، چه زمانی و چگونه دستکاری داوری کشف شد؟

به گفته سخنگوی الزویر، زمانی که سردبیران دو مجله الزویر نتوانستند اعتبار آدرس های ایمیل داوران را تأیید کنند، متوجه داوری های جعلی شدند.  

آبان سال 95 نیز وضعیت مشابهی در مورد مقاله های چاپ شده در نیچر روی داد. نیچر، ۵۸ مقاله دانشمندان ایرانی را بخاطر جعل علمی و دستکاری توسط نویسندگان تعلیق کرد.

ناشر مجله نیچر به‌ عنوان مهم‌ترین مجله علمی جهان، ۵۸ مقاله علمی متعلق به ۲۸۲ پژوهشگر ایرانی را به اتهاماتی چون سرقت ادبی، دستکاری در نام نویسندگان و دستکاری در فرآیند ارزیابی علمی با هدف فریب سیستم ارزیابی علمی و انتشار و اختصاص غیرقانونی نویسندگی مقالات، متهم کرد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: retractionwatch

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا