افزایش سواد سلامت بهترین راه مقابله با سرطان

سرطان دومین عامل شایع مرگ­‌ومیر در کشورهای توسعه‌یافته بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه‌یافته است. سرطان پستان نیز، نه‌تنها شایع‌­ترین سرطان در زنان است بلکه به‌عنوان شایع‌­ترین علت مرگ‌­و­میر در زنان سنین بین 35 تا 55 ساله نیز به‌حساب می‌آید. البته در ایران سرطان دهانه رحم نیز از علل اصلی علت مرگ‌­ومیر است و به‌عنوان چهارمین سرطان زنان، از سرطان‌­های شایع محسوب می‌شود.

پیشگیری از سرطان پستان و دهانه رحم، اصولی‌­ترین و مهم‌­ترین جزء نظام «مراقبت بهداشتی اولیه» این اختلالات است. «مراقبت­‌های بهداشتی اولیه» شامل مجموعه­‌ای از فعالیت­‌هاست که یکی از مهم‌­ترین اجزای آن، آموزش سلامت است که با میزان اطلاعات در مورد سلامت، در ارتباط است.

هرچقدر میزان اطلاعات در مورد سلامت پایین­‌تر باشد، پیامد­های نامطلوب سلامت، بالاتر می­‌رود. برای مثال، کم بودن دانش در زمینه شرایط و موقعیت‌­های بهداشتی، باعث کاهش استفاده از خدمات پیشگیری­‌کننده و افزایش خطر عدم پذیرش درمان‌­های پزشکی می­‌شود.

«مراقبت­‌های بهداشتی اولیه» شامل مجموعه­‌ای از فعالیت­‌هاست که یکی از مهم‌­ترین اجزای آن، آموزش سلامت است که با میزان اطلاعات در مورد سلامت، در ارتباط است.

در همین رابطه پژوهشگران «دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي» به بررسی زنان مراجعه‌کننده به واحدهای بهداشت خانواده در مراکز خدمات جامع سلامت تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران ازلحاظ میزان سواد سلامت آنان و ارتباط آن با رفتارهای تشخیصی و پیشگیرانه از سرطان‌های شایع زنانه پرداخته‌اند.

در این تحقیق، مراجعه­‌کنندگان، شامل زنان متاهل و باسواد ایرانی با سن 20 تا 70 سال و از  کسانی بودند که خود و بستگانشان، سابقه و یا ابتلای فعلی به بیماری‌های خوش خیم و سرطان‌های شایع را نداشتند.

نتایج بررسی این افراد نشان می‌دهد افرادی که اطلاعات سلامت کافی دارند، می‌­توانند رفتارهای تشخيصي و پيشگيرانه سرطان­‌هاي شايع را بهتر تشخیص دهند. البته منظور از اطلاعات سلامت، مدرک تحصیلی نیست و ملاک اصلی، شرکت  کردن در کلاس­‌های آموزشی مربوطه است.

دیگر نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سن بالا باعث کم­تر شدن سطح سلامت می­‌شود. به‌گونه‌ای که زنان با سن کم­تر، در فهمیدن و درک مسائل پزشکی با مشکل کمتری روبه‌­رو بودند.

همچنین با افزایش سطح درآمدی نیز سواد سلامت افزایش می‌یابد و به‌علاوه زنان شاغل دارای سطح سواد سلامت بالاتری نسبت به خانم­‌های خانه‌­دار هستند.

به گفته مجریان این پروژه پژوهشی، در آخر می­‌توان گفت که سواد سلامت ناکافي در بين زنان، مشکلي شايع است، به­‌طوري­‌که شانس انجام رفتارهاي تشخيصي و پيشگيرانه را برای سرطان‌­هاي شايع کاهش داده است. لذا ضروري است که مداخلات لازم توسط مسئولین امر جهت ارتقاي سطح سواد سلامت طراحي و به اجرا درآید.

نتایج این تحقیق که در مجله «پایش» وابسته به پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاه به چاپ رسیده است، می‌­تواند نقطه شروع خوبی برای توجه بیشتر زنان به سواد سلامت و ارتقای پیشگیری از سرطان در آنان باشد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: مهدوی، ژ. و همکاران. 1396.  بررسی ارتباط سواد سلامت با رفتارهای تشخیصی و پیشگیرانه از سرطان های شایع در زنان مراجعه کننده به واحدهای  بهداشت خانواده. پایش، 16(5): 625-613.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا