چرا درس خواندن با صدای بلند بهتر است؟

بیشتر مردم در همان دوران کودکی و پس از یادگرفتن نحوه تلفظ واژگان و حروف، خواندن با صدای بلند را متوقف کرده و بدون صدا مطالب مختلف را مطالعه می کنند. این موضوع در حالی است که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خواندن متون مختلف با صدای بلند سبب می شود آن ها را به نحو بهتری در ذهن نگهداشته و یاد بگیریم.

در این مطالعات پژوهشگران از 75 دانش آموز خواستند که تعداد 160 واژه مختلف را با صدای بلند قرائت کنند. در مدت زمان چهارده روز پس از این آزمایش، پژوهشگران به بررسی 80 واژه از بین 160 واژه ارائه شده به روش های مختلف پرداختند به این ترتیب که صدای تلفظ واژگان ضبط شده خود فرد یا صدای فرد دیگری که این واژه ها را خوانده بود برای وی پخش شده، از شرکت کنندگان درخواست شد این واژه ها را مجددا به صورت صامت و بی صدا مطالعه کرده و یا آن ها را دوباره با صدای بلند بخوانند.

در این مطالعات پژوهشگران برای بررسی و کسب اطمینان از صحت کار، از وجود دانش آموزان مختلف و تکنیک های متفاوت استفاده کردند. در ادامه، واژه های مختلفی به دانش آموزان نشان داده شده و از آن ها خواسته شد تا مشخص کنند آیا این واژه در بین لغت های خوانده شده بود یا نه؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می داد که موثر ترین روش یادگیری متون، خواندن بلند آن ها است زیرا افرادی که هر دو بار واژه ها را به صورت بلند خوانده بودند به 77 درصد سوالات پاسخ درست داده و بهتر از سایر گروه ها عمل کردند. در ادامه شنیدن صدای بلند ضبط شده، شنیدن صدای دیگران و در خاتمه، خواندن در سکوت متون در رده های بعدی قرار گرفتند.

در این بررسی ها به دلیل تفکیک دقیق بخش های مختلف روند مطالعاتی، پژوهشگران نتیجه گرفتند که سودمندی این روش برای به حافظه سپردن متون تنها از طریق خواندن و یا گوش کردن حاصل نشده و زمانی که فرد خودش متون را بلند خوانده و به صدای خود گوش کند نتایجی به مراتب بهتر حاصل خواهد کرد. به گفته این محققان، زمانی که فرد متنی را با صدای بلند خوانده و برای خود تکرار می کند، مطالب به نحو بسیار بهتری در ذهن وی باقی مانده و میزان یادگیری به نسبت زمانی که فرد مطالب را بی صدا و در ذهن خود می خواند، بیشتر است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی حافظه (Memory) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: theverge