فست فودها عامل افزایش آلرژی در دهه گذشته

افزایش میزان حساسیت و آلرژی می تواند متاثر از شرکت های تولید کننده غذا، شرایط زیست محیطی و نوع الگوی تغذیه انسان ها باشد. بر اساس آمارهای بین المللی، میزان رشد آلرژی جهان در دهه گذشته با رشدی 377 درصدی مواجه بوده است و یکی از اصلی ترین دلایل رشد این ضریب حساسیت، استفاده از بادام زمینی در سطح گسترده است که ایجاد کننده حساسیت و آلرژی است. مطالعات و آمارهای بین المللی حاکی از این حقیقت است که رشد دقیق آلرژی های غذایی مرتبط با مصرف و خوردن بادام زمینی 445 درصد افزایش داشته و  میزان حساسیت های رخ داده در رابطه با تماس با درخت بادام زمینی نیز 603 درصد رشد نشان می دهد.

شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که میزان حساسیت غذایی در بین مردم به طور دراماتیکی در حال افزایش بوده و این موضوع تمامی گروه های سنی  از جمله کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده است که بخشی این موضوع متاثر از سبک غذائی مدرن و نامناسب است.

دکتر استیون اشنیپر (Steven Schnipper)  متخصص حساسیت و بیماری های مرتبط با آلرژی در باره مساله فوق الذکر اعلام کرد: « عمدتا فاکتورهای زیادی در رابطه با افزایش میزان حساسیت وجود دارند. برای سال های طولانی مردم تصور می کردند که برای جلوگیری و پیشگیری از آلرژی بادام زمینی باید از خوردن این محصول جلوگیری کنید .  اجتناب از مصرف این ماده غذایی باعث می شود احتمال بیشتری برای آلرژی به بادام زمینی داشته باشید. »

یک مرکز بهداشتی غیر انتفاعی با مطالعه میزان درخواست استفاده از بیمه مرتبط با حساسیت های غذائی و آلرژی های مواد خوراکی در سال های 2007 تا 2016 اعلام کرد که یک سوم درخواست های استفاده از بیمه در رابطه به این موضوع، مربوط به افراد بالای 18 سال بوده و میزان شیوع حساسیت غذایی در مردان بیشتر از زنان است.

دکتر جیمز بیکر (James Baker) مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های آلرژی در ایالات متحده آمریکا درباره این موضوع گفت: «شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که میزان حساسیت غذایی در بین مردم به طور دراماتیکی در حال افزایش بوده و این موضوع تمامی گروه های سنی  از جمله کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده است که بخشی این موضوع متاثر از سبک غذائی مدرن و نامناسب است.»

گفتنی است مطالعات پیشین نشان می دهد که میزان حساسیت غذایی در جوامع شهری که بیشتر از غذاهای آماده و فرآوری شده استفاده می کنند، بسیار بیشتر از جوامع روستایی است.

از سوی دیگر با افزایش قدرت اقتصادی مردم جهان، مصرف گوشت و مواد غذایی پر کالری بیشتر شده و در عین حال استفاده از موادی مانند شکر تصفیه شده، گوشت قرمز و مواد نگهدارنده در غذاهای آماده و میان وعده ها و سایر مواد غذایی مورد استفاده در رژیم غذایی غربی، میزان شیوع حساسیت های غذایی بسیار بیشتر شده است.

پرفسور دیوید تیلمان (David Tilman) از دانشگاه مینه سوتا اعتقاد دارد که افزایش درآمد و رفاه اقتصادی بر رزیم غذایی مردم جهان تاثیر داشته و این مساله به نوبه خود عوارضی جانبی مانند افزایش مصرف کالری و حساسیت های غذایی را در پی دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: ibtimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا