تصویر نوزادی جهان، برنده جایزه 3 میلیون دلاری

جایزه دستاورد (Breakthrough Prize) در علوم مختلف، 6 سال قبل به ابتکار سرگئی برین (Sergey Brin)، یکی از بنیانگذار گوگل، یوری میلنر، جولیا میلنر، مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، پریسیلا چان و آنه وجچیکی (Anne Wojcicki)، بنیانگذار شرکت ژنومیک 23andMe شکل گرفت.   

در مراسم اهدای این جایزه که سوم دسامبر (12 آذر) با اجرای مورگان فریمن، بازیگر سرشناس هالیوود در مرکز تحقیقات ایمز (Ames) ناسا در موفتفیلد، کالیفرنیا (آمریکا) برگزار شد، جایزه 22 میلیون دلاری به برندگان در بخش های مختلف از جمله فیزیک بنیادی، یک عمر دستاورد علمی و ریاضیات اهدا شد.

(مراسم اهدای جوایز دستاورد در فیزیک بنیادی، علوم زیستی و ریاضیات – منبع: symmetrymagazine)

جایزه دستاورد در فیزیک بنیادی

تیم WMAP ناسا، برنده جایزه دستاورد در فیزیک بنیادی (Breakthrough Prize in Fundamental Physics) شدند. این تیم موفق به نقشه برداری از تفاوت ظریف دمایی در تابش پس زمینه کیهانی شد.

محققان با تهیه تصویری از نوزادی جهان، شواهد کلیدی ارائه دادند که از نظریه تشکیل شدن کیهان از انرژی تاریک و ماده تاریک، به همراه بخش کوچکی از ماده معمولی حمایت می کند.

در این تصویر که با استفاده از داده های 9 ساله WMAP تهیه شده است، تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی که از حدود 380 هزار سال پس از انفجار بزرگ به جا مانده بود، نشان داده شد.

(داده های 9 ساله WMAP برای تهیه تصویری از نوزادی جهان – منبع: ناسا)

چاک بنت (Chuck Bennett) از محققان دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، مریلند (آمریکا)، یکی از 5 سرپرست اصلی این تیم تأکید کرد: برخلاف جایزه نوبل که به بیش از 3 نفر تعلق نمی گیرد، تمامی 27 عضو تیم WMAP در این جایزه سهیم هستند و تک تک اعضا در دستیابی به این موفقیت سهیم هستند.  

جایزه دستاورد در علوم زیستی

پنج جایزه 3 میلیون دلاری دستاورد در علوم زیستی (Breakthrough Prize in Life Sciences) به 5 دانشمند اعطا شد.

(برندگان جایزه دستاورد در علوم زیستی، از راست به چپ: موری، والتر، ناسمیت، کلیولند، چوری)

جوان چوری (Joanne Chory) از موسسه تحقیقات بیولوژی سالک در لایولا، کالیفرنیا (آمریکا)، دان کلیولند (Don Cleveland) از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو (آمریکا)، کیم ناسمیت (Kim Nasmyth) از دانشگاه آکسفورد (انگلیس)، پیتر والتر (Peter Wakter) از دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو (آمریکا)، کازوتوشی موری (Kazutoshi Mori) از دانشگاه کیوتو (ژاپن)، 5 برنده این بخش بودند.

جایزه دستاورد در ریاضیات

جیمز مک کرنان (James McKernan) از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو (آمریکا)، کریستوفر هاکن (Christopher Hacon) از دانشگاه یوتا (آمریکا) نیز بدلیل تحقیقات در حوزه هندسه جبری، جایزه 3 میلیون دلاری دستاورد در ریاضیات (Breakthrough Prize in Mathematics) را از آن خود کردند.

(برندگان جایزه دستاورد در ریاضیات، از راست به چپ: کریستوفر هاکن، جیمز مک کرنان)

همچنین در این مراسم، 6 جایزه 100 هزار دلاری به دانشمندان جوان و یک جایزه دستاورد برای تهیه بهترین فیلم ویدئویی توسط یک نوجوان در حوزه علم یا ریاضیات اهدا شد.

گزارش تصویری کامل از معرفی برترین دانشمندان سال را اینجا ببینید.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا