امن‌ترین شهرهای جهان کدامند؟

در گزارش سال 2017 واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست پس از توکیو، پایتخت ژاپن، که لقب نخستین شهر امن جهان را به خود اختصاص داده است، به ترتیب سنگاپور، اوساکا در ژاپن، تورنتو در کانادا و ملبورن در استرالیا به عنوان امن‌ترین شهرهای جهان انتخاب شده‌اند.

معیارهای امنیتی مدنظر کارشناسان در ارائه این گزارش، چهار معیار «دیجیتال، زیرساخت‌ها، بهداشتی و شخصی» بوده‌اند که بر اساس آن‌ها 60 شهر رتبه‌بندی شده‌اند.

در انتهای این فهرست، شهرهایی در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته‌اند. در میان این 60 کشور شهرهای کراچی در پاکستان، رانگون(یانگون) در میانمار و داکا در بنگلادش کمترین استاندارد‌ها را براساس رتبه‌بندی اکونومیست به خود اختصاص داده‌ و در انتهای فهرست قرار گرفته‌اند.

در حالی که توکیو با کسب امتیاز 89.8 از 100 امتیاز اولین شهر امن جهان معرفی شده است، تهران با امتیاز 56.49 از 100، به عنوان پنجاه و دومین شهر از میان 60 شهر انتخاب شده است.

در بخش امنیت دیجیتال که درواقع میزان پاسخ‌دهی شهرها به حملات سایبری و دیجیتالی بررسی شده است، تهران از میان 60 شهر در رتبه 55ام جدول قرار دارد.

در بخش امنیت سلامت که به بررسی میزان زیرساخت‌های شهری، میزان دسترسی افراد به امکانات بهداشتی و سلامتی و آب سالم پرداخته است، تهران از میان 60 کشور دارای رتبه 44ام است که این رتبه بالاترین رتبه تهران در میان چهار معیار مورد سنجش است.

در بخش زیرساخت‌ها که مربوط به بررسی زیرساخت‌های شبکه آب‌ و فاضلاب شهری، برق، حمل‌ونقل عمومی، امکانات و خدمات عمومی مثل بانک‌ها، توسعه فضای مجازی و اینترنت و… است، تهران رتبه 48ام را به دست آورده است.

و در بخش آخر که بخش امنیت شخصی است و در آن میزان امنیت شهروندان در زمان‌هایی مثل آخر شب یا صبح زود در سطح شهر بررسی می‌شود نیز تهران رتبه خوبی دریافت نکرده و جایگاه 52ام را در میان 60 شهر به خود اختصاص داده است.

هم در این گزارش و هم در گزارشی که سال گذشته به رتبه‌بندی شهرهای قابل سکونت جهان پرداخته بود، تهران از رتبه بسیار پایینی برخوردار بوده است و تقریباً در انتهای هر دو جدول قرار دارد. چراکه تهران شرایط مطلوبی برای سکونت شهروندانش ندارد و به جای آن‌که شهری مناسب برای زندگی باشد، تبدیل شده است به شهری برای کارکردن و خوابیدن.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که روند توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها و افزایش تعداد شهروندان در سطح جهان با سرعت بالایی در حرکت است و مردم از فضاهای ساده و روستایی به سرعت فاصله می‌گیرند و شهرنشین می‌شوند. همین روند است که شهرها را بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌کند و رعایت پارامترهای شهری ضرورت بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند، چراکه شهرها باید علاوه بر آن‌که جایی برای کسب‌وکار و ایجاد درآمد هستند، همزمان مکان‌هایی برای زندگی مطلوب ساکنانشان باشند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا