ساخت دست مصنوعی به سبک ایکس من

روبات ها امروزه در بسیاری از حوزه ها وارد شده و کاربری فراوانی دارند. البته بیشتر روبات های فوق را می توان روبات های فلزی سخت یا  (Hard metal robots) محسوب کرد. زمانی که هدف استفاده از روبات ها در حوزه های ساخت اشیا، خودروسازی، ساختمان سازی یا اکتشاف سیارات دیگر مانند مریخ باشد، روبات های فلزی سخت کاربری زیادی داشته و مفید هستند اما زمانی که انتظار می رود یک روبات اشیا کوچک و ظریفی را جا به جا کرده یا اندام و عضلات انسانی را شبیه سازی کند، نیاز به نوع متفاوتی از روبات ها به نام روبات های نرم یا soft robots است.

در این روبات ها کافی است بخش آسیب دیده تنها کمی در معرض حرارت قرار گیرد تا بافت های آن به شکل نخست بازگردند. تمامی راز این ویژگی خاص، به دلیل نوع مواد ویژه به کار رفته در ساخت روبات است زیرا دانشمندان و طراحان این روبات از نوعی ماده ترکیبی به نام الاستومر (elastomer) استفاده کرده اند.

 این گروه از روبات ها امروزه وجود داشته و در برخی حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند اما مشکل اصلی در استفاده از این روبات ها، کوچک بودن و نداشتن قدرت کافی و ضعف در برابر پنجر شدن است. احتمالا بسیاری از شما با مجموعه فانتزی مردان ایکس یا X men  آشنا هستید که طی آن برخی انسان ها با جهش های ژنتیکی ویژه ای رو به رو می شوند که به آن ها قدرت های ویژه ای بخشیده است.

یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های این مجموعه؛ فردی به نام وولورین wolverine  است که علاوه بر دارا بودن ساختار استخوانی خاص که می تواند از آن به عنوان سلاحی مخوف استفاده کند، نامیرا بوده و هر نوع زخم و آسیب دیدگی در بدن وی به سرعت ترمیم شده و به شکل نخست باز می گردد. این موضوع الهام بخش تیمی از دانشمندان بود تا به کمک آن نسل جدیدی از روبات های نرم را طراحی کنند.

همان طور که گفته شد اصلی ترین نقطه ضعف روبات های نرم، ضعف آن ها در برابر آسیب های محیطی و برخورد با اجسام تیز یا برنده بود و به همین دلیل تیمی از پژوهشگران برای رفع نقایص فوق اقدام به طراحی نوعی روبات نرم کرده اند که در ساخت آن از نوعی مواد ویژه استفاده شده است که در صورت آسیب دیدن قادر به ترمیم و بازسازی خود است.

در این روبات ها کافی است بخش آسیب دیده تنها کمی در معرض حرارت قرار گیرد تا بافت های آن به شکل نخست بازگردند. تمامی راز این ویژگی خاص، به دلیل نوع مواد ویژه به کار رفته در ساخت روبات است زیرا دانشمندان و طراحان این روبات از نوعی ماده ترکیبی به نام الاستومر (elastomer) استفاده کرده اند. واژه الاستومر ترکیب دو عبارت elastic polymer به معنی پلیمرهای منعطف است که به خوبی گویای ویژگی های ماده ساخته شده است.

این ماده هنگام گرم شدن قادر به حفظ پیوندهای مولکولی خود بوده و قادر است تا به شکل مکعب های اصلی مولکول های اولیه خود تغییر شکل داده و اصلاح شود.  به این ترتیب در هنگام حرارت دهی، مولکول های الاستومر به شکل اولیه خود بازگشته و سپس می توان با قطع حرارت و بازگشت آن به دمای عادی، مشاهده کرد که تمامی آسی ها از بین رفته اند. این روند اصلاح و ترمیم تنها یک ساعت به طول انجامیده و پس از آن طی بیست و چهار ساعت تنها کمی بوی خاص ناشی از حرارت نشان می دهد که شی مورد نظر ترمیم شده و پس از آن مواد الاستومری ترمیم شده هیچ تفاوتی با حالت نخست خود نخواهند داشت.

این روبات که به شکل دست انسان ساخته شده است در برابر هر نوع آسیب ناشی از اشیا نوک تیز یا برنده مصون و مقاوم بوده و می تواند خود را بازسازی کرده و مجددا مورد استفاده قرار گیرد. نتایج آزمایش های انجام شده نشان می دهد که عضلات این روبات پس از آسیب دیدن و ترمیم، دارای تمامی ویژگی های نخست بوده و در قدرت چسبندگی و انعطاف آن هیچ تغییری ایجاد نمی شود. شرح کامل این طرح و آزمایش های انجام شده روی آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Science Robotics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

احسان محمدحسینی

منبع: sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا