مغز افراد چاق ده سال پیرتر است

این یافته مربوط به تحقیق جدیدی است که در دانشگاه کمبریج انجام شده است. ماده‌ی سفید، بافتی است که نواحی مختلف مغز را به هم متصل کرده و اجازه می دهد اطلاعات بین مناطق مختلف مغز رد و بدل شود.

مغز ما به طور طبیعی با افزایش سن از نظر سایز کوچک می شود، اما دانشمندان مشخص کردند اضافه وزن که با دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد، ممکن است با شروع و پیشرفت پیری مغز هم در ارتباط باشد.

این تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به ۴۷۳ شخص را که بین ۲۰ تا ۸۷ سال داشتند مورد مطالعه قرار دادند و نتایج مطالعاتشان در ژورنال Neurobiology of Aging منتشر شد.

محققان، داده‌ها را در دو گروه دسته‌بندی کردند: لاغر و دارای اضافه وزن. آن‌ها تفاوت‌های قابل توجهی را در حجم ماده‌ی سفید مغز افراد دارای اضافه وزن نسبت به همتایان لاغرشان یافتند. افراد چاق کاهش گسترده‌ای در میزان ماده‌ی سفید مغزشان داشتند.

سپس این تیم تحقیقاتی اینکه حجم ماده‌ی سفید چگونه با سن ارتباط دارد را محاسبه کردند. آن‌ها کشف کردند که حجم ماده‌ی سفید مغز فردی ۵۰ ساله و دارای اضافه وزن اندازه‌ای برابر با حجم ماده‌ی سفید مغز فردی لاغر و ۶۰ ساله دارد. این یافته‌ها نشان می دهد چاقی می تواند به اندازه‌ی ۱۰ سال روی سن مغز تاثیر بگذارد.

با این حال پژوهشگران این تفاوت‌ها را فقط در افراد میانسال مشاهده کردند که پیشنهاد می‌کند مغز ما به طور خاص در این دوره‌ی سنی نسبت به چاقی آسیب‌پذیر است.

نویسنده اول این مقاله دکتر لیزا رونان (Dr Lisa Ronan) از گروه روانپزشکی در دانشگاه کمبریج می گوید: “همزمان با بالا رفتن سن، مغز ما به طور طبیعی کوچک می شود؛ اما مشخص نیست چرا افرادِ دارای اضافه وزن کاهش شدیدتری در میزان ماده ی سفید مغزشان دارند. ما در حال حاضر فقط می توانیم مشخص کنیم آیا اضافه وزن ممکن است از طریقی موجب این تغییرات مغزی باشد یا برعکس چاقی یکی از پیامدهای تغییرات مغزی است.”

نویسنده ارشد پروفسور پل فلچر (Professor Paul Fletcher)، از گروه روانپزشکی این دانشگاه افزود: «ما در جمعیتی سالخورده زندگی می کنیم که میزان چاقی در آن رو به افزایش است. بنابراین ضروری است که مشخص شود این دو فاکتور چگونه با هم بر هم کنش می کنند.»

این واقعیت که ما این نتایج را تنها در افراد میانسال یافتیم، احتمال این موضوع را که ممکن است ما فقط در این دوره‌ی سنی آسیب‌پذیر باشیم، بالا می‌برد. همچنین یافتن این موضوع نیز با اهمیت است که آیا این تغییرات مغزی می‌تواند با کاهش وزن برگشت‌پذیر باشد یا خیر.»

دانشمندان با انجام آزمون‌های استانداردی که مشابه تست‌های هوش (IQ) بود دریافتند برخلاف وجود تفاوت‌های واضح در حجم ماده‌ی سفید مغز بین افراد لاغر و چاق، هیچ ارتباطی میان چاق بودن و داشتن اضافه وزن با توانایی‌های شناختی اشخاص وجود ندارد.

 

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا