نیمی از ساکنین زمین تغذیه سالم ندارند

از هر سه نفر، یک نفر تحت تاثیر سوء تغذیه ناشی از مواد غذایی غیرمغذی و ناسالم قرار دارد. این گزارش نشان می دهد سوء تغذیه فرآیند رشد چهار پنجم کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس این برآورد، تا سال 2030 یک سوم جمعیت جهان چاق یا دارای اضافه وزن هستند.در این گزارش آمده است که 2 میلیارد انسان به کمبود ویتامین و مواد معدنی مبتلا هستند و نتیجه آن افزایش بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و کاهش قدرت باروری و بیماری های دیگراست و طی 20 سال آینده وضعیت بدتر خواهد شد.

بیماری های ناشی از تغذیه نامناسب، مرگبارتر از سیگار، آلودگی هوا و بهداشت ضعیف است. درست است که پیشرفت چشمگیری در زمینه تغذیه و آگاهی افراد در سراسر جهان صورت گرفته، ولی هنوز هم بیش از 800 میلیون نفر هر روز گرسنگی را تجربه می کنند.
سوء تغذیه در دوران جنینی و کودکی، اثرات مادام العمر جبران ناپذیری بر رشد جسمی و روانی افراد دارد. سوء تغذیه یکی از مهمترین دلایل رشد ناکافی و کوتاه قدی در کودکان است و این گزارش نشان می دهد برای مثال در گواتمالا، 40 درصد کودکان به نسبت سن خود قد کوتاهی دارند.
یکی دیگر از موارد اشاره شده در این گزارش، فقر آهن است که در بسیاری از نقاط دنیا با افزودن مکمل به نان و مواد غذایی دیگر، تا حدودی بهبود یافته است ولی این تغییرات مثبت سرعت پایینی دارد.
تغذیه نامناسب بهره وری اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ چراکه گردانندگان آن تحت تاثیر ضعف جسمانی و ضریب هوشی قرار دارند. این گزارش به طور مستند نشان می دهد بهره وری ملی رابطه مستقیمی با تغذیه سالم دارد و سالانه بین 3 تا 16 درصد از تولید ناخالص داخلی در آفریقا و آسیا به دلیل سوء تغذیه از دست می رود.
راهکار مبارزه با این مشکل، برآورد کالری دریافتی و مصرف شده به طور روزانه و رژیم غذایی مدیترانه ای، در کنار کاهش وزن و ورزش روزانه است.
بی تحرکی واستفاده ازغذاهای آماده و پرکالری، نمک، چربی های اشباع و انواع نوشیدنی های شیرین، مهمترین عوامل سوء تغذیه در سراسر جهان هستند و تا سال 2030 قربانیان بیشتری خواهند داشت.
 به گزارش ایرنا از بی بی سی نیوز،گزارش فوق توسط هیات جهانی سیستم های تغذیه و کشاورزی برای تامین مواد غذایی به سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد ارایه شده است و بر مقابله با سوء تغذیه به عنوان یک ضرورت اخلاقی، با اولویت اقتصادی تاکید می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا