رکوردی جدید در زمینه حجم داده برای اثبات یک مسئله ریاضی

در دهه 80 میلادی بود که یک ریاضیدان برجسته ای به نام رونالد گراهام جایزه ای 100 دلاری را برای کسانی که بتوانند مسئله محاسباتی مطرح شده توسط او را حل کنند در نظر گرفت. حال پس از گذشت بیش از سه دهه سرانجام سه محقق برجسته علوم ریاضی موفق به انجام این کار شده اند.

پاسخ این سوال در 7824 عدد صحیح نخست مثبت بود که به صورت بدیهی گزینه های قابل انتخاب از میان این تعداد عدد برای سه کاندیدای اعداد فیثاغورسی بسیار عظیم بودند ولی با افزوده شدن یک عدد به این مجموعه پاسخ مربوطه به "خیر" تغییر یافت

مسئله یاد شده به این ترتیب است که ریاضیدانان می بایست در آن به سوال زیر پاسخ بدهند:

آیا می توان تمامی اعداد صحیح را به رنگ های آبی یا قرمز رنگ آمیزی کرد به این شرط که هیچ سری سه گانه عددی فیثاغورسی شامل a و b و c، قابل استفاده در معادله a2 b2=c2 از یک رنگ نباشند؟

حال دانشمندانی برجسته از سه دانشگاه دست به دست هم داده و موفق شده اند تا این معادله را تحلیل کرده و اثبات آن را به صورت دقیق به انجام برسانند. نتیجه به دست آمده توسط این محققان نشان می دهد که پاسخ به سوال مطرح شده منفی است و چنین امکانی در دنیای ریاضیات وجود نخواهد داشت.

برای انجام محاسبات مربوط به این اثبات، دانشمندان مجبور به استفاده همزمان از تعداد زیادی پردازنده پرسرعت شدند. به این ترتیب در طول دو روز فعالیت 800 پردازنده نیرومند برای تحلیل داده های مورد نیاز این دانشمندان، 200 ترابایت داده به ثبت رسید که رکورد 13 گیگابایتی پیشین را در این زمینه بهبود بخشید.

از جمله نکات جالب در این مورد این است که پاسخ این سوال در 7824 عدد صحیح نخست مثبت بود که به صورت بدیهی گزینه های قابل انتخاب از میان این تعداد عدد برای سه کاندیدای اعداد فیثاغورسی بسیار عظیم بودند ولی با افزوده شدن یک عدد به این مجموعه پاسخ مربوطه به "خیر" تغییر یافت.

منبع:Gizmodo

ترجمه:آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا