کیمیاگری با نور خورشید

تیمی از پژوهشگران در کشور دانمارک در تلاش برای استفاده بیشتر از نور خورشید به عنوان دارو هستند. در حقیقت ایده اصلی دانشمندان در اجرای این پروژه ، شناسائی ژنتیکی نوعی ریز جلبک به منظور استفاده از خواص شیمیائی آن در ساخت دارو با هدف درمان بیماری های مرگبار مانند سرطان است. به گفته پژوهشگران، این روش امکان تبدیل نور خورشید به هر ماده ای را فراهم کرده و می توان از آن در مواردی از جمله  ساخت داروهای شیمی درمانی ، پلاستیک های زیستی ترکیبات عطر و اسانس استفاده کرد.

در مطالعات انجام شده مشخص شد که می توان به صورت خوشبینانه ای به  امکان ترسیم و تقلید از  فرایند آنزیماتیک رخ داده در سلول ها پرداخت. در این فرایند سلولی تنها از آب ، دی اکسید کربن و نور خورشید استفاده شده و می توان با آن اشیا مختلفی از جمله پلاستیک های زیستی شفاف را در محیط گلخانه های آزمایشی تولید کرد.

در همین رابطه دکتر ثیاگاراجان گناناسکاران Thiyagarajan Gnanasekaran پژوهشگر مقطع پسا دکترا در  دانشگاه کپنهاگ دانمارک ، اعلام کرد: در مطالعات انجام شده مشخص شد که می توان به صورت خوشبینانه ای به  امکان ترسیم و تقلید از  فرایند آنزیماتیک رخ داده در سلول ها پرداخت. در این فرایند سلولی تنها از آب ، دی اکسید کربن و نور خورشید استفاده شده و می توان با آن اشیا مختلفی از جمله پلاستیک های زیستی شفاف را در محیط گلخانه های آزمایشی تولید کرد.

به باور پژوهشگران این روش امکان پذیر است و مطالعات انجام شده می تواند زمینه ساز ایجاد محصولات متنوعی که ارزان قیمت بوده و برای محیط زیست هیچ آلودگی ایجاد نمی کنند شده و به کمک این روش انواع ترکیبات داروئی را تولید کرد.

دکتر آگنی سزکا جانینا زیگادلو نیلسن Agnieszka Janina Zygadlo Nielsen دیگر پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه کپنهاگ و از اعضای این تیم تحقیقاتی ، در توضیح این مساله افزود: ایده عمومی این طرح ، سرقت یک پروتئین از فرایند تولید انرژی ریز جلبک ها در حین عمل فتو سنتز آن ها است. با ایجاد تغییر در مسیر این انرژی و ویرایش ژنتیکی بخش هایی از سلول تولید کننده آن ، سلول هایی ساخته می شوند که قابلیت تولید محصولات متنوع شیمیائی را خواهند داشت. در حقیقت ما از نور خورشید برای ایجاد بیو سنتز به منظور ساخت مواد مورد نظر خود استفاده خواهیم کرد.

دکتر ثیاگاراجان گناناسکاران در خاتمه توضیحات خود اعلام کرد: باید اذعان داشت که استخراج و تولید مواد مورد نظر از طریق این ریز جلبک ها ، کار بسیار دشواری است و با توجه به اینکه این موجودات تمامی نیازهای انرژی خود را از طریق فتوسنتز تامین می کنند، امکان دریافت مولکول اضافی انرژی از آن ها سخت بوده و در حال حاضر به صورت بسیار محدودی امکان اجرای این عمل وجود دارد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی مهندسی سوخت و ساز Metabolic Engineering journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا