تشخیص جنسیت از روی شکل لب ها و رنگ پوست

دانشمندان در بخش روانشناسی دانشگاه مونترال دست به یک تحقیق بسیار ویژه زده اند که بخش های جدیدی از ساختار عملکرد ذهن انسان را برای آنها هویدا ساخته است. در این تحقیقات دانشمندان با نشان دادن قسمت های مختلف صورت فرد به افراد مختلف از آنها خواستند تا جنسیت فرد را شناسایی کنند که نتایج به دست آمده عملا با چیزی که انتظار می رفت متفاوت بود.

در این تحقیقات تصاویری از 300 نفر گرفته شده و در هر نوبت بخشی از صورت آنها به صد نفر شرکت کننده در این آزمایش نشان داده شد  در نتیجه نیز هر فرد می بایست جنسیت عکس نشان داده شده را اعلام می کرد. نکته بارزی که در تمامی این عکس ها رعایت شده بود این بود که هیچ یک از تصاویر شامل نشانه ها جنسیتی مانند آرایش، ابزارهای تزئینی و غیره نبود و تنها اعضای صورت در آن وجود داشتند.

در این تحقیقات نتیجه شگفت انگیزی به ثبت رسید و مشخص شد که ساختار رنگ و شکل ظاهری لب ها می تواند به عنوان یکی از مهم ترین موارد ممکن برای شناسایی جنسیت توسط انسان ها به کار گرفته شود. دانشمندان با بررسی نتایج به دست آمده از این آزمایش ها دریافتند که به صورت متوسط، مغز یک انسان می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی که برابر با تنها 12 میلی ثانیه است، نسبت به رنگ و شکل لب عکس العمل نشان داده و جنسیت او را شناسایی کند.

در این میان نکته بسیار مهم رنگ لب ها بود ولی دانشمندان دریافتند که در صورتی که مغز نتواند از روی لب ها به نتیجه گیری در زمینه جنسیت دست پیدا کند، به سرعت به سراغ چشمان فرد خواهد رفت و به بررسی شکل و رنگ بندی پوست اطراف چشم خواهد پرداخت.

پدانشمندان دریافتند که نقاطی مانند بینی و گونه ها نیز می توانند به راحتی برای شناسایی جنسیت توسط مغز مورد استفاده قرار بگیرند ولی به طور عجیبی این مغز انسان است که به این موارد اولویت دوم را خواهد داد و ارجحیت شناسایی جنسیت توسط مغز انسان از روی رنگ بندی و فرم لب ها و چشمان فرد مقابل انجام خواهد شد.  شایان ذکر است که این تحقیقات از سال 2009 اغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است و نتایج سالیان تحقیق در این زمینه نیز در قالب یک مقاله علمی به چاپ رسیده اند.