بیشتر کانگوروها چپ دست هستند

به گزارش ایرنا از پایگاه های خبری enviroment.com، این نخستین تحقیق در باره ترجیح استفاده از دست در یک گروه از حیوانات به جز انسان است.

با این تحقیق، این نظریه که انسان ها و نخستیی ها (میمون ها) تنها موجوداتی هستند که استفاده از یک دست را بر دست دیگر ترجیح می دهند بیش از پیش زیر سوال رفته است.

دکتر ایگور مالاشیچف، نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: در این عالم تنها نیستیم، ما هستیم و کانگوروها که البته با این تفاوت که انسان ها برخلاف کانگوروها عمدتا راست دست هستند.

به گفته دکتر مالاشیچف این عقیده رایج که ارجحیت استفاده از یک دست مختص انسان است با تحقیقات 10 تا 20 سال اخیر کمرنگ شده و در کمال تعجب روشن شده که عدم تقارن در رفتار و ساختار مغز فراگیر است.

**کانگوروی قرمز

پژوهشگران این حیوانات را در زیستگاه طبیعی خود مطالعه کردند و متوجه شدند دو گونه کانگورو و یک گونه والابی (کیسه دار گیاه خوار بومی استرالیا) استفاده از یک دست را بر دیگری ترجیح می دهند اما بقیه کیسه داران که چهار دست و پا راه می روند چنین خصوصیتی را نشان نمی دهند.

این گونه ها عبارتند از کانگوروهای خاکستری شرقی، کانگوروهای قرمز و والابی های گردن قرمز.

جنین اینگرام متخصص حیات وحش که در این تحقیق شرکت داشته، می گوید: متاسفانه حتی همکاران من فکر می کنند مطالعه چپ دستی در درازپایان (پستانداران کیسه دار شامل کانگوروها، والابی ها، کانگوروهای درختی) موضوعی جدی نیست، اما هر مطالعه ای که ارجحیت استفاده از یک دست را در موجودات دوپا ثابت کند به بررسی قرینه نبودن مغز و تکامل پستانداران ربط پیدا می کند.

با این حال بسیاری از مثال های راست دستی یا چپ دستی معمولا مختص یک رفتار خاص است.

برای مثال طوطی ها برای نگاه داشتن غذا یا سگ ها برای دست دادن از یک دست بیشتر استفاده می کنند اما این ارجحیت به طور مشخص در تمام رفتارهای جمعیت طوطی ها و سگ ها دیده نمی شود.

ارجحیت استفاده از یک دست در نخستی ها (میمون ها) ظاهر شده و گفته می شود ایستادن روی دو پا سبب شده تا چنین خصلتی شکل بگیرد.

کیسه داران که بر اساس این تحقیق استفاده از یک دست را ترجیح می دهند، از نظر تکاملی مثل پستانداران جفت دار (placental mammals) از ددان (Theria) تکامل یافته اند؛ از این نظر نویسندگان این تحقیق شکل گیری این خصوصیت را به لحاظ تکاملی به موازات یکدیگر دانسته اند.