سل، بیماریی مسری و کشنده

سل از قدیمی ترین امراض شناخته شده بشری محسوب می شود؛ قدمت این بیماری تقریبا به اندازه قدمت بشریت است. میزان مرگ و میر ناشی از ابتلای این بیماری در نیمه دوم قرن نوزدهم، در اروپا به اوج خود رسیده است.

طبق برآورده ها حدود 4/1 میلیون نفر از جمعیت مردم اروپا طی قرن نوزدهم در اثر این بیماری مرده اند. این در حالی است که طی قرن بیستم به دلیل بهبود آموزش بهداشت عمومی، استفاده گسترده از واکسن« ب ث ژ» و همچنین گسترش و توسعه آنتی بیوتیک ها میزان مرگ و میر ناشی از سل تا سال 1950 کاهش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تقریبا یک سوم مردم جهان( حدود 2 میلیارد نفر) در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و 5/1 میلیون نفر نیز به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

متاسفانه روند کاهش این بیماری در اوسط دهه 1980 پایان یافت و به علت افزایش بی خانمان ها، فقر در دنیای در حال توسعه و ظهور و بروز بیماری ایدز، سیر صعودی پیدا کرد. پس از آن شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به سل در کشورهای با شیوع بالای HIV( به ویژه کشورهای واقع در آفریقای زیر صحرا) بوده ایم.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تقریبا یک سوم مردم جهان( حدود 2 میلیارد نفر) در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و 5/1 میلیون نفر نیز به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در حال حاضر بیش از 90 درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. کشورهایی که 75 درصد موارد بیماری در آنها به فعال ترین گروه سنی به لحاظ اقتصادی( یعنی 15 تا  54 سالگی) تعلق دارد.

بدون شک سن یکی از عوامل مهم زمینه ساز برای بسیاری از بیماری ها از جمله سل محسوب می شود به همین دلیل سالمندان به علت ضعف سیستم ایمنی و وجود بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیه، انسداد مزمن ریوی و بدخیمی و… بیش از سایر گروه های سنی در معرض ابتلا به بیماری سل قرار دارند.

دکتر بیژن صدری زاده، متخصص بیماری های عفونی در این خصوص گفت: این بیماری تنها از راه هوا منتقل می شود اما آفتاب نقش مستقیمی در از بین بردن میکروب سل دارد.

عضو گروه علوم بهداشتي و تغذيه فرهنگستان علوم پزشکی ايران اظهارداشت: اگر خلط فرد مبتلا به سل در معرض نور خورشید قرار بگیرد، عامل بیماری از بین می رود اما در مکان هایی که آفتاب وجود ندارد، خلط خشک افراد مبتلا می تواند با هوا آمیخته و فرد دیگر نیز به علت استنشاق هوای آلوده، مبتلا به بیماری سل شود.

وی افزود: الزاما پس از ورود میکروب سل به بدن، افراد مبتلا به این بیماری نمی شود؛ خوشبختانه بیش از 90 درصد افراد نسبت به این بیماری مصونیت پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: پس از ورود میکروب سل به ریه، سیستم دفاعی بدن فعال می شود و با ایجاد محافظی اطراف این میکروب، بدن را نسبت به این میکروب مصون می دارد اما ممکن است با گذشت 20 تا 30 سال، عامل بیماری بار دیگر به علت سوء تغذیه و نقص و ضعف سیستم ایمنی فرد بار دیگر فعال شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا