ریخته گری نیمه جامد آلومینیوم محقق شد

افشین علایی فر، مدیر عامل و بنیان گذار شرکت نیم گداز قطره البرز در این خصوص به سیناپرس گفت: «تحقیق و توسعه فرآیندهای ریخته ‌گری تحت فشار»، «مشاوره تولید و بهینه سازی خط تولید»، «طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط»، «تولید قطعات ریخته گری»، «صادرات و واردات قطعات ریخته گری، ماشین آلات، تجهیزات و مواد مصرفی و مواد اولیه» از مهمترین و عمده ترین فعالیت های پژوهشی است که اکنون در این مجموعه انجام می شود.

وی افزود: هنگام ریختگری باید به ماده حرارت دهیم تا ویسکوزیته و چسبندگی بین مولکولی آن به اندازه ای پایین برود تا به صورت روان شکل حفره قالب را به خود گیرد.

وی اظهارداشت: اکنون گروه پژوهشی ما با استفاده از روش های خاص و بکارگیری خواص غیر نیوتینی موفق به ریخته گری آلومینیوم به صورت نیمه جامد( (Semi-solid metal casting شده است. در این روش، ویسکوزیته را می شکنیم و سپس در دمای پایین تر از دمای فرا ذوب موفق به اجرای این فرایند می شویم.

وی تصریح کرد: این طرح نمونه مشابه خارجی دارد؛ هم اکنون یکی از شرکت های ایتالیایی در این زمینه فعالیت می کند. هم اکنون کیفیت این محصول بیشتر از نمونه مشابه خارجی است. این شرکت ایتالیایی از سیستم کنترل باز استفاده می کند در حالی که ما در این فناوری با استفاده از سیستم کنترل کاملا بسته از لحظه مذاب در کوره نگهدارنده تا زمان رفتن به داخل قالب، دما، شرایط و … آن را کنترل می کنیم. از سوی دیگر تولید این محصول بسیار مقرون به صرفه تر از نمونه مشابه خارجی است.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما تنها سازنده و ایده پرداز این محصولات هستیم اما فروشنده آن نیستیم. بارها از دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست کرده ایم که ساختاری به صورت شرکت در پارک ها مستقر کند تا محصولات دانش بنیان شرکت ها را به فروش برسانند.

علایی فر با گلایه از اینکه صنایع استقبال زیادی از محصولات ایرانی نمی کنند، اظهارداشت: متاسفانه صنایع ما اکنون یک رقیب ناجوانمرد به نام چین و یک مشت دلال دارند. ایران متاسفانه کشوری صنعتی نیست بلکه کشوری دلالی است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای ما، تولید، ساخت و صادرات منیزیم به جای فروش نفت خام است. معادن فلزی ما اکنون ارزآوری بیشتر از معادن نفتی دارند. تکنولوژی که مورد نیاز صنایع خودروسازی است. اکنون حتی ایران خودرو نیز به دنبال منیزیم است. اهمیت این مساله باعث شد تا گروه پژوهشی مجموعه ما اکنون به دنبال صادارت این مواد باشد. پیش بینی می شود این ماده ظرف یک سال آینده به تولید انبوه و تجاری برسد.

گزارش:  فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا