جانی برای جنگل ها نمانده است

روز جهانی جنگل هابرگزارمی گردد تا آگاهی از اهمیت جنگل ها برای مردم و نقش اساسی آنها در ریشه کن کردن فقر ، پایداری محیط زیست و امنیت غذایی پررنگ تر شود. مدیریت پایدار انواع جنگل ها در رفع چالش های کشورهای آسیب دیده ، در حال توسعه و توسعه یافته به نفع نسل های فعلی و آینده است.دراین راستا شعار روز جهانی جنگل ها در سال 2020 بر حفظ جنگل ها و تنوع زیستی متمرکز است.

همه ما انسان ها به این امر اذعان داریم که جنگل ها به عنوان یکی از شریان های حیاتی کشور محسوب می شوند و قطعا ادامه حیات همه موجودات کره زمین وابستگی عمیقی به وضعیت محیط زیست و به ویژه جنگل ها دارد.

از این روست که بر همه انسان ها واجب است تا با تمام توان خود از این میراث گرانبهای خدادادی حراست کنند. این در حالیست که جنگل ها دردنیا حال مساعدی ندارند. به گونه ای که روند رو به رشد تخریب جنگل ها و مراتع در سطح جهان، مورد هشدار سازمان ملل قرار گرفته است.

در کشور ما هم در سال های گذشته سرعت تخریب اراضی جنگلی با شدت فراوانی رو به افزایش است و همین موضوع جنگل های کشور را با تهدید جدی مواجه می کند.

هادی کیادلیری، یکی از کسانی است که همواره در رابطه با تخریب جنگل های کشور ابراز نگرانی کرده و معتقد است بسیاری از گونه‌های منحصر‌به ‌فرد کشور در حال تبدیل‌شدن به بیابان است.

وی در گفتگو با سیناپرس در رابطه با وضعیت جنگل های کشور، گفت: در رابطه با وضعیت جنگل های ایران همین بس که بگویم آنچه امروزه در حال وقوع است، مرگ دسته‌جمعی و مرگ اکوسیستم است.

این استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست عنوان کرد: عوامل مختلفی در وقوع این بحران نقش داشته است که از جمله آنها می توان به تغییر اقلیم و خشکسالی، تغییر کاربری اراضی، ویلاسازی، بهره ‌برداری چوب از جنگل ها، فعالیت‌های کشاورزی و دامداری گسترده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از این جنگل‌ ها برگشت ‌پذیرند، تاکید کرد: اما آنچه که باید به عنوان یک نکته مهم به آن توجه داشته باشیم این است که بخش اعظم این جنگل ها قابل بازگشت نخواهند بود.

کیادلیری اظهار کرد: در اثر تخریبی که طی سالیان سال در جنگل‌های کشور رخ داده، جنگل ها توان ترمیم خود را از دست داده اند. به گونه ای که امروزه جنگل‌های زاگرسی دچار مرگ اکوسیستم شده اند.

وی عنوان کرد: ضمن اینکه جنگل هیرکانی هم حال چندان مساعدی ندارند و اگر اقدام جدی برای نجات آنها صورت نگیرد، به زودی شاهد از بین رفتن آنها نیز خواهیم بود.

این کارشناس محیط زیست افزود: با تخریب جنگل ها، حیات وحش نیز آسیب خواهد  دید. چراکه، جنگل ها و همه موجودات حیات وحش به یکدیگر وابسته اند. به گونه ای که اگر اقدام جدی از سوی مسوولان و دست اندرکاران امر برای جلوگیری از مرگ جنگل ‌های کشور انجام نگیرد، تمام اکوسیستم جنگلی ایران از دست رفته و جای خود را به بیابان ها خواهد داد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا