در هنگام خواب حافظه تان را تقویت کنید

این روش جدید می تواند به احیای توانایی های حافظه پس از صدمات مغزی کمک کند و در درمان قربانیان اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) موثر باشد. در این روش، رایحه ای خاطره انگیز، از طریق یکی از سوراخ های بینی به یک نیمکره مغز فرستاده می شود.
این تیم تحقیقاتی، پژوهش خود را بر فرایند تثبیت حافظه که در طول خواب در مغز انجام می شود، متمرکز کردند. آنها با ارسال رایحه به یکی از سوراخ های بینی افراد مورد آزمایش، خاطرات خاص ذخیره شده در یک سمت مغز را مجددا زنده کردند.
در این پژوهش، مشخص شد که حافظه افراد در مورد کلماتی که به آنها داده شد، در سمتی از مغز که توسط رایحه خاص تحت تاثیر قرار گرفت، نسبت به نیمکره دیگر مغز به طرز چشمگیری بهتر بود.
این یافته تایید می کند که فرآیند تثبیت حافظه را می توان با محرک های خارجی مانند بوها تقویت کرد به نحوی که بتوان خاطرات را در یک نیمکره مغز بهتر حفظ کرد.
این روش جدید ممکن است به احیای حافظه بیماران آسیب دیده از حوادث که در زمان به یادآوردن حادثه، فعالیت بیشتری در نیمکره راست مغزی آنها دیده می شود کمک کند؛ این امر احتمالا به خاطر ساختار عاطفی نیمکره راست است.
این روش به طور بالقوه می تواند بر این جنبه از حافظه در هنگام خواب تأثیر بگذارد و استرس عاطفیِ همراه با خاطرات مربوط به آسیب های ناگوار را کاهش دهد.
به علاوه، با تکمیل این روش می توان از آن برای کمک به درمان توانبخشی بیماران مبتلا به آسیب مغزی یک طرفه ناشی از سکته مغزی، استفاده کرد.
این مقاله در مجله Current Biology منتشر شده است.

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا