تجربهای متفاوت در انتظار بازیهای رایانهای
این فناوری با عنوان Player Experience Inventory معرفیشده است که بهاختصار (PXI) نامیده میشود. PXI به طراحان بازی اجازه میدهد تا درک کنند که چطور انتخابهایی مانند قوانین بازی یا جلوههای صوتی به غوطهوری کاربر و درگیر شدن ذهنی وی با موضوع یا ایجاد کنجکاوی جهت کشف موضوعات مستتر در داستان یک بازی کمک میکند.
به گفته کارشناسان، PXI اولین ابزار رایگانی است که بازخوردی مطمئن و مختصر درباره نحوه تجربه بازیکنان یک بازی رایانهای به سازندگان آن بازی ارائه میدهد.
دکتر لنارت نیک (Lennart Nacke) استادیار دانشگاه واترلو و پژوهشگر و مدرس دانشکده تعامل، طراحی و تجارت دانشکده استارتفورد که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، در مورد این فناوری اعلام کرد: «بدون ابزاری برای اندازهگیری دقیق و درست تجربه کاربران یک بازی، استودیوهای توسعه و طراحی بازیهای رایانهای برای ساخت یک بازی به مقیاسهای خام یا اطلاعات روایتشده تکیه میکنند.
هرکسی که مایل به ساخت و طراحی یک بازی است، میتواند بهطور رایگان و آسان به ابزار PXI دسترسی داشته باشد. این فناوری، اولین منبع توسعهدهندهای است که به تفکیک ابعاد تجربه بازیکن و ارائه چالشهای این دانش در یک ابزار عملی در دسترس برای استفاده از هر نوع طراحی بازی میپردازد.
در حقیقت برای ارزیابی تأثیر دقیق تجربه کاربران یک بازی، اطلاعات علمی معتبر اندکی در دسترس طراحان قرارگرفته است. از سوی دیگر، بیشتر موارد موجود فقط ازنظر تجاری به بررسی مسئله پرداخته و در دسترس سازندگان بازیهای رایانهای هستند.
تحقیقات انجامشده روی کاربران بازیهای کامپیوتری بر اندازهگیری، تجزیهوتحلیل و درک تجربیات بازیکن برای بهینهسازی طرحهای بازی تمرکز دارد. کارشناسان این زمینه میدانند که چگونه بازیکنان انتخابهای خاص طراحی بازی را تجربه میکنند.
از سوی دیگر دانستن و فهم این مساله نیز بسیار حیاتی است که این انتخابها چگونه ازنظر عاطفی پشتیبانی شده و احساسات کاربران را برمیانگیزد.
فناوری PXI شامل پرسشنامهای است که ده دسته از تجربه کلی بازی کردن را دربرمی گیرد. در این فناوری از طریق سنجش چندین مؤلفه گیم پلی و ساختاری بازی، سازندگان بازی بینش عملی را به دست آورده و به طراحان بازی این امکان را میدهد تا درک بهتری از چگونگی تأثیر طراحی بازی بر عملکرد بازیکن در زمان اجرای بازی و نحوه شکلگیری پاسخهای احساسی وی داشته باشد.
لازم به توضیح است که مفهوم اولیه PXI با معیارهای جمعآوریشده بر اساس نظرات 64 متخصص صنعت بازی تهیه شد. در ادامه بیش از 5 مطالعه مجزا در طول چهار سال انجامگرفته و جمعیت مطالعاتی از کشورهای مختلف شامل 529 گیمر مختلف، آزمایش و ارزیابی شدند.
دکتر لنارت نیک که مدیریت موسسه بازیهای رایانهای گروه اچ سی آی (HCI Games Group) را نیز بر عهده دارد، در این رابطه گفت: «هرکسی که مایل به ساخت و طراحی یک بازی است، میتواند بهطور رایگان و آسان به ابزار PXI دسترسی داشته باشد. این فناوری، اولین منبع توسعهدهندهای است که به تفکیک ابعاد تجربه بازیکن و ارائه چالشهای این دانش در یک ابزار عملی در دسترس برای استفاده از هر نوع طراحی بازی میپردازد.»
شرح کامل این پژوهش و یافتههای بهدستآمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی و بینالمللی مطالعات انسان و رایانه (International Journal of Human-Computer Studies) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
مترجم: احسان محمدحسینی
No tags for this post.