کد خبر : 99251 سه شنبه 06 اسفند 1398 - 11:46:20
چسب-قوی-سازگار-با-محیط-زیست-ساخته-شد

از جنس نانوذرات؛

چسب قوی سازگار با محیط زیست ساخته شد

اگر چه چسب‌های مایع مواد مفیدی هستند، اما معمولاً از مواد شیمیایی مضر برای طبیعت تولید می‌شوند. حال برای اولین بار نمونه سازگار با محیط زیست این چسب‌ها تولید شده است.

چسب‌های قطره‌ای که معمولاً سطوح مختلف را طی مدت زمان کوتاهی به یکدیگر می‌چسبانند، متشکل از موادی هستند که برای حفظ محیط زیست مناسب نیستند. حال دانشمندان راهی برای تولید این نوع چسب‌ها از مواد گیاهی ابداع کرده اند که در صورت لزوم می‌توان ترکیبات آنها را به راحتی از روی سطوح مختلف پاک کرد.

تولید این چسب مایع با همکاری محققان فنلاندی، چینی و کانادایی صورت گرفته و مهم‌ترین ماده به کار گرفته شده در آن نانوذرات سلولزی است که از گیاهان نسبتاً ارزان حاصل می‌شود. این ذرات حتی می‌توانند از مواد گیاهی دور ریخته شده مانند زباله‌های ناشی از آسیاب کردن محصولات کشاورزی یا حتی کاغذ برداشت شوند.

در نهایت آب هم به این نانوذرات افزوده می‌شود و نتیجه نهایی برای متصل کردن دو سطح به کار گرفته می‌شود. گرم کردن این مجموعه باعث بخار شدن آب و مستحکم شدن چسب می‌گردد. اجزایی که بدین شیوه به هم پیوند بخورند می‌توانند تا حداکثر ۹۰ کیلوگرم وزن را هم تحمل کنند.

در این میان اگر دو سطح پیوند خورده با چسب در دو جهت متفاوت کشیده شوند، پیوند آنها گسسته می‌شود و می‌توان سطوح یادشده را به راحتی از هم جدا کرد. خشک شدن این چسب در دمای عادی محیط حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما در دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد این زمان به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

کلید واژه ها: چسب قوی محیط زیست نانوذرات