درآمدزایی با تولید مواد شیمیایی داخلی

دکتر مسعود کمبرانی، رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: پـژوهشکده توسعه صنایع شیمیایـی ایران، نخستین پژوهشکده جهاد دانشگاهـی است که موافقت قطعـی اش را سال ۱۳۷۷ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است. اکنون فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده به چهار گروه «صنایع شیمیایی معدنی»، «بیوتکنولوژی صنعتی»، «آب و انرژی»، «جاذب ها و کاتالیست های صنعت نفت» تقسیم بندی می شود. عمده فعالیت این گروه های پژوهشی، بومی سازی تولید مواد مصرفی صنایع مختلف است.

وی افزود: اغلب تحقیقات گروه های پژوهشی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران کابردی است به شرط اینکه تولید مواد شیمیایی( عمدتا مواد شیمیایی صنعت نفت) به مرحله تجاری سازی و درآمدزایی برسند؛ انجام تحقیقات بنیادی تقریبا در این پژوهشکده صفر است.

وی خاطرنشان کرد: موادی که اکنون در گروه های پژوهشی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران تولید می شوند، عمدتا مواد پر مصرف صنعت نفت هستند. این مواد با اختصاص بودجه های پژوهشی سازمان ها یا بودجه های حمایتی دفتر مرکزی یا از محل درآمدهای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی این پژوهشکده تولید و دانش فنی شان نیز بومی شده است.

وی اظهارداشت: یکی از مهمترین مواد شیمیایی تولید شده این پژوهشکده، مواد تعلیق شکن ( یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی صنعت نفت) است؛ این مواد به صورت مشترک با سازمان جهاد دانشگاهی تهران تولید شده اند.

کمبرانی یادآورشد: از دیگر مواد شیمیایی تولید شده این پژوهشکده، تولید مواد افزایه های سیمان حفاری است. اکنون 5 ماده افزایه سیمان حفاری تولید و به شرکت های سرویس دهنده شرکت ملی نفت ایران فروخته شده است. ماده بایوسایدها یا ضد باکتری ها نیز از جمله موادی است که در صنعت نفت کاربرد دارد.

وی گفت: اکنون پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران توانسته است با تولید این مواد، بسیاری از دغدغه های صنایع نفت ایران را در زمان اعمال تحریم ها کاهش دهد؛ پیش از این چنین موادی وارداتی بودند اما اکنون با تحقیقات کاربردی که انجام شده است، توانسته ایم به دانش فنی این فناوری دست پیدا کنیم و کشور را نسبت به واردات این محصولات بی نیاز کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند تحریم ها خوب نیستند اما اقبال تولیدات داخلی هنگام اعمال تحریم از سوی صنایع مختلف بلند است. هنگام تحریم ها صنایع به تولید محصولات داخلی علاقمند می شوند زیرا اکنون برای واردات این محصولات با مشکل مواجه اند و در انتقال ارز محدودیت دارند. خوشبختانه در حال حاضر کیفیت و قیمت مناسب این محصولات جوابگوی نیاز صنایع است. از اینرو به نظر می رسد حتی با برداشتن تحریم ها نیز صنایع همچنان از تولید این محصولات استقبال کنند.

وی به کیفیت این مواد تولیدی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: قطعا ملاک اولیه شرکت های خصوصی کیفیت خوب و قیمت مناسب محصولات است. طبیعتا برای پیروزی در مناقصات شرکت های دولتی و شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت باید محصولات تولیدی ما از نظر قیمت مقرون به صرفه و از نظر کیفیت نیز باید با نمونه های مشابه خارجی و وارداتی قابل رقابت باشد.

وی ادامه داد: گرایش کارخانه های داخلی به سمت مواد تولید شده بومی، دارای چندین مزیت است. نخست، شرکت ها و کارخانه های داخلی می توانند به مقدار کم، ماهانه و در پروسه زمانی کوتاه مدت خرید کنند؛ آنها دیگر نیازی ندارند مواد مصرفی شان را به مدت طولانی( یک تا دو سال) خریداری کنند. این مزیت باعث کاهش سرمایه جاری و انبارداری آنها می شود.

دوم، کارخانه های داخلی به دلیل نزدیک بودن به تولید کننده، اطمینانشان از خدمات پس از فروش بالاتر می رود. سوم، کیفیت محصولات تضمینی و خریدشان ریالی(نه ارزی) است.

وی افزود: همچنین تولید کننده داخلی نیز باید پاسخگوی نیاز صنایع و این سیستم ها باشند. خوشبختانه اکنون پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران توانسته است در زمینه های مختلف با تولید مواد شیمیایی جوابگوی نیاز بسیاری از صنایع باشد. امیدواریم این روند ادامه یابد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا