تاسواره ناسا به ماه فرستاده می شود

شرکت "راکت‌لب"(Rocket Lab) قصد دارد به رویای خود یعنی پرتاب محموله‌هایی به ماه دست پیدا کند.

ناسا شرکت "راکت‌لب" را انتخاب کرد تا این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی، تاسواره "CAPSTONE " ناسا را به مدار ماه ارسال کند.

 در این ماموریت، تاسواره ناسا سوار بر موشک "الکترون"(Electron) راکت‌لب به ماه خواهد رفت.

محل پرتاب هم "مرکز پرواز والوپ" انتخاب شده که در جزیره والوپ، ویرجینیا واقع شده است.

برای ارسال ماهواره به ماه، از پلتفرم ماهواره‌ای فوتون با وزن ۵۰ کیلوگرم(۱۱۰ لیتری) استفاده خواهد شد که "CAPSTONE " را به مرحله مانور مداری قمری برساند.

با استفاده از موشک تقویت کننده الکترون و یک مرحله مانور خاص، پلتفرم "ماهواره فوتون"(Photon satellite) نه‌ تنها می‌تواند بار بیشتری را به مدارهای بالاتر تحویل دهد بلکه از ناوبری، ارتباطات، نیرو و داده‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

وزن این تاسواره تنها نزدیک به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد و در ابتدا به صورت آزمایشی  برای "مدارگرد شناسایی ماه"(LRO) مسیریابی خواهد کرد. اما در نهایت به عنوان مسیریابی استفاده خواهد شد و به پروژه "آرتمیس" کمک خواهد کرد تا انسان مجددا با امنیت، به ماه دست پیدا کند.

گفتنی است، تامین بودجه پرتاب این ماهواره‌ کوچک توسط ناسا انجام می‌شود.

پیش از این شرکت "راکت‌لب" گفته بود که ماهواره‌های کوچک نقش مهمی در علم و اکتشاف و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی و ناوبری برای حمایت از بازگشت انسان به ماه خواهند داشت. آنها اهمیت به سزایی در  ایجاد زیرساخت‌ها برای ماموریت‌های آینده ایفا می‌کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا