مرگ ما در مریخ چگونه خواهد بود؟

اکنون شرکت‌های فضایی فراوانی در دنیا از جمله اسپیس ایکس به ساخت نسل جدید موشک‌های فضایی پرداخته اند که می‌تواند در آینده عده زیادی از فضانوردان را به سیاره سرخ منتقل کند.
مسکونی کردن سیاره‌های منظومه شمسی یکی از هدف‌های پیش روی انسان امروزی است. پس از انتقال انسان به سیاره مریخ و زندگی بر روی این سیاره به دلایل مختلف عمر انسان‌ها به اتمام می‌رسد و بایستی راهکاری برای دفن ایمن اجساد انسان یافت.
به گفته کارشناسان اگر اجساد انسان به شیوه زمینی در سیاره مریخ دفن شوند، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان به مرور جسد حالت مومیایی پیدا کند، زیرا روی سیاره مریخ هیچ باکتری زنده‌ای وجود ندارد که بتواند بدن انسان را تجزیه کند.
تا به امروز 3 فضانورد جان خود را در فضا از دست داده اند که سه سرنشین کپسول فضایی سایوز 11 بودند. این سه فضانورد پس از راه اندازی ایستگاه فضایی سالیوت 1، با استفاده از کپسول فضایی به ایستگاه فضایی رفتند، اما به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت اضطراری به زمین شدند.
سه فضانورد آژانس فضایی روس کاسموس به نام‌های جورجی دوبروولسکی، ولادیسلاو ولکوف و ویکتور پاتسایف در زمان بازگشت به زمین به دلیل نقص فنی در عملکرد یک شیر، قطع شدن اکسیژن و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی جان خود را از دست دادند.
زمانی که کپسول برسطح زمین فرود آمد کارشناسان با جسد بی جان هر سه فضانورد مواجه شدند. امروزه آژانس فضایی در دنیا از جمله ناسا دستورالعمل‌هایی برای مرگ فضانوردان درفضا تدوین کرده است.
همچنین فضانوردان در زمان آماده سازی برای سفر به فضا، حالت مواجهه با فضانوردی که جان خود را از دست داده است را تمرین می‌کنند تا آمادگی کامل برای رویارویی با این مشکل و رسیدگی به آن را داشته باشند.

کارشناسان اعلام کرده اند، با توجه به زندگی انسان‌ها در چند دهه آینده در فضا برای بازه زمانی طولانی، باید مواردی، چون رعایت آداب و رسوم و سنن برای احترام به جنازه فضانوردان تدوین شود و رویه‌هایی برای دفن با احترام فضانوردان در نظر گرفته شود.
متخصصان برای دفن ایمن بدن انسان در فضا به ویژه سیاره مریخ نوعی لباس از چهار لایه طراحی کرده اند.

این لباس از اجزای قابل تجزیه تشکیل شده است و می‌تواند مانع از آلودگی فضا شود. نام پروژه ساخت لباس مخصوص مراسم دفن در فضا Martian death garment گذاشته شده است و گروهی از دانشمندان به آزمایش آن در سایت های آزمایشی در جزیره هاوایی بر روی زمین پرداخته اند.
این لباس می‌تواند بدن انسان را به اجزای اولیه خود تجزیه کند و به این ترتیب از مواد آلی به دست آمده از بدن انسان برای پرورش گیاهان در فضا استفاده شود.
به گفته محققان، زمانی که انسان در فضا زندگی می‌کند تمامی منابعی که از آنها استفاده می‌کند از جمله آب، مواد خوراکی و انرژی بسیار حیاتی و ارزشمند هستند. تجزیه انسان به مواد آلی اولیه منابعی فوق العاده برای زندگی دیگر خدمه ایستگاه یا پایگاه فضایی فراهم می‌کند.
از جمله مواد آلی حاصل از تجزیه بدن انسان می‌توان نمک، برخی مواد معدنی تا کربن و آب را نام برد که از آنها می‌توان برای تامین خوراک فضانوردان و رشد گیاهان در وضعیت مصنوعی استفاده کرد.
برای تجزیه انسان می‌توان از روش هیدرولیز قلیایی alkaline hydrolysis هم بهره برد. این روش شامل حل کردن بدن انسان است و امروزه کارشناسان  روی زمین برای امحای حیوان‌ها در برخی موارد پزشکی، چون ابتلا به بیماری‌های همه گیر از این شیوه استفاده می‌کنند.

این ماده سبب حل شدن پروتئین‌های بدن انسان می‌شود و تنها مایعات و استخوان‌ها باقی می‌مانند. ( تصویر زیر آزمایش لباس مخصوص مراسم تدفین در فضا به وسیله دانشمندان در جزیره هاوایی است)
انجام این شیوه در سیاره مریخ می‌تواند برای تامین مواد مغذی گیاهان درحال رشد استفاده شود. به گفته محققان امکان بازگرداندن اجساد انسان‌ها از مریخ به سیاره زمین در آینده به آسانی ممکن نیست و کاری بسیارپرهزینه است به همین دلیل طرح دفن اجساد در سیاره مریخ اهمیت دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران